گامبی بوداپست برای مقابله با گامبی وزیر
گامبی بوداپست
برای مقابله با گامبی وزیر
برای مقابله با گامبی وزیر راه های زیادی وجود دارد که یکی از آن ها گامبی بوداپست می باشد. برای مقابله با گامبی وزیر پیشنهاد می کنم حتما ادامه این مقاله را مشاهده نمائید.
این گامبی در سال 1917 توسط «آبون»، استاد شطرنج مجاری مورد مطالعه و بررسی واقع شد. سیاه با قربانی ادن پیاده، در صدد کسب ابتکار عمل بازی برمی آید. سفید، بدرستی در حفظ و نگهداری برتری کمی (ماتریالی) اصراری نمی ورزند. او با پس دادن بموقع پیاده، در پرتو تفوق در مرکز، موفق به کسب برتری پوزوسیونی می گردد. در ابتدا گامبی بوداپست غالبا مهره های سیاه را به پیروزی می رسانید، اما بعدها در اثر پیروزی هایی که آلخین در همین شروع بازی برای مهره های سفید بدست آورد، از ارزش و اعتبار آن به میزان زیادی کاسته شد. در دوره معاصر از این شروع بازی در مسابقات جدی و مهم بسیار به ندرت استفاده به عمل می آید.
گامبی بوداپست برای مقابله با گامبی وزیر
N1. d4 Nf6 2. c4 e5
اگر شما دوست ندارید در مقابل گامبی وزیر بازی کنید پس گامبی بوداپست یکی از شروع بازی هایی می باشد که می توانید به آن فکر کنید. گامبی بوداپست یک دفاع هندی است که به بازیکنانی که در آخر بازی مهارت دارند پیشنهاد داده می شود. بازیکنان متوسط و مبتدی تمایل بازی در مقابل آن را ندارند و با واریانت های عجیب و غریب خارج از اصول بازی می کنند. یک نکته خوب در مورد این شروع بازی این است که وقتی شما بازی های تند و تیزی انجام می دهید اگر حریف شما این شروع بازی را نداند و با آن آشنا نباشد گرفتار می شود.
پاسخ توصیه شده به حرکت e5
N3. dxe5 Ng4
است. بازیکنانی که این شروع بازی را نمی دانند اغلب:
N3. e3; 3. d5; 3. Nf3
بازی می کنند. حالا سفید باید سعی کند که از پیاده e5 دفاع کند.
در اینجا دو حرکت برای او وجود دارد.
N4. Bf4 یا Nf3
یک پیشنهاد دیگر این است که سفید می تواند به سیاه اجازه دهد تا پیاده e5 را پس بگرید با حرکت:
N4. e4 یا e6
واریانت روبینشتاین (N4. Bf4)
یک نمونه ادامه در مقابل این واریانت Nc6 می باشد.
N4. ... Nc6 5. Nf3
در اینجا یک ایده خوب وجود دارد و آن حرکت Bb4+ است.
N5. ... Bb4+
که سیاه می تواند پیاده های سفید را دوبله کند. بعد از حرکات:
N6. Nc3 Bxc3+ 7. bxc3 یا بعد از 6. Bd2 یا Nfd2
سیاه می تواند فیل را تعویض کند و می تواند در حرکت بعدی پیاده e5 را پس بگیرد. در اینجا سیاه می تواند مقدمه یک مات زیرکانه را طراحی کند. اگر سفید متوجه نباشد. بعد از Nbd2 سیاه باید Qe7 بازی کند.
N6. Nbd2 Qe7
که می تواند پیاده e5 را بگیرد و هم یک تدارک ماتی را ببیند. در صورت:
N7. a3 Ngxe5 8. axb4 Nd3# مات
و اگر سفید متوجه ماتی شد.
N8. Nxe5 Nxe5 9. Bxe5 Bxd2+ 10. Qxd2 Qxe5
پوزوسیونی مساوی و یک آخربازی خوب . اگر سفید
N6. Nc3
بازی کند و سیاه فیل ها را با حرکت
N6. ... Bxc3 7. bxc3
تعویض کند. بعد سیاه باید
N7. ... Qe7
کند. تا یک تهدید دیگر به پیاده e5 کند. تنها راه سفید برای دفاع از پیاده e5 این است که
N8. Qd5
بازی کند. این به نظر می رسد که برای سفید خوب باشد ولی بعد از اینکه سیاه حرکت
N8. ... Qa3
را بازی می کند، به نظر خوب نمی آید و سیاه با وزیر شدت می دهد حملات خود را برای تخریب جناح وزیر سفید، که بسیار ضعیف است. سفید حالا باید جلوی Qxc3 را بگیرد. سفید باید
N9. Rc1
کند. که به سیاه امکان می دهد تا پیاده a2 را بگیرد و یک پیاده رونده سیاه برای خود در ستون a درست کند.
N9. Bd2
به سیاه امکان حرکت
N9. ... Qb2
را می دهد که پیاده a2 را می گیرد و باز به سیاه اجازه درست کردن یک پیاده رونده در ستون a را می دهد.
N9. Qd2; Qd3
احتمالا بهترین حرکت های سفید می باشند. حالا سیاه باید
N9. ... Qc5
بازی کند. تهدیدات و فشارهایی با Ngxe5; Qxc4; Nxf2; Qxf2+ همه باعث می شود که گرفتن پیاده توسط سیاه تضمین شود. سفید باید
N10. e3
بازی کند که جلوگیری کند از حرکت Qxf2+ یا Nxf2 که سبب می شود سیاه پیاده e5 را بگیرد با حرکت
N10. ... Nxe5
بعد از این بعضی از شطرنج بازان
N11. Nxe5 Nxe5 12. Bxe5 Qxe5
بازی می کنند که به سیاه کمک می کند که وارد وسط بازی و بعد آخربازی شود.
سفید اجازه نمی دهد که سیاه
N11. ... Nxf3+
بازی کند. پس
N11. Nd4
بهترین حرکت برای سفید است.
شاخه اصلی
N9. Rc1 Ne7 10. Qd2 Ng6 11. Bg3 h5 12. h3 h4 13. Bf4 Nxf4 14. Qxf4 Nh6 15. Rc2
حرکت
N9. ... Qxa2
شاید برای سیاه بهترین انتخاب باشد. بعد از این سفید
N10. h3
بازی می کند تا سیاه را مجبور به
N10. ... Nh6
کند. این حرکت اجازه می دهد که
11. Bxh6 gxh6
بازی شود که جناح شاه سیاه را ضعیف می کند و شاه قلعه در آن جناح برای سیاه خطرناک است. اگر اتقاف افتاد پیشنهاد می شود که شاه قلعه نروید یا اینکه در جناح وزیر اگر مناسب دیدید شاه قلعه انجام دهید.
سیاه باید حالا از ستون g استفاده کند با حرکت Rg8.
واریانت آدلر (N4. Nf3)
در این واریانت سیاه می تواند به آرامی پیاده را پس بگیرد. سیاه باید
N4. ... Bc5
بازی می کند تا تهدید
Nxf2 یا 5. Bxf2+
را داشته و این سفید را مجبور می کند تا
N5. e3
بازی کند تا جلوی تهدید سیاه را بگیرد که خود باعث بلوکه شدن فیل شده که باید به خانه f4 می رفت تا از پیاده e5 دفاع کند. سیاه به راحتی بعد از حرکت
N5. ... Nc6
پیاده را پس می گیرد. حرکت
N6. Qd5
خوب نیست. بخاطر
N6. ... Qe7
سیاه سه زور روی پیاده e5 دارد و سفید دو زور برای دفاع و نمی تواند از پیاده اش دفاع کند.
از حرکات پیشنهادی دیگر برای سیاه حرکت
N4. ... Nc6
است. برگردید به واریانت روبینشتاین بعد از حرکت
N5. Bf4
واریانت آلخین (N4. e4)
کمی اطلاعات
الکساندر آلخین از این گشایش در بازی های خود با اشتاینر (بوداپست، 1921) با موفقیت استفاده نمود. ایده دفاع آلخین در بازی با سواران و امکان ایجاد مرکز پیاده ای نیرومند برای سفید و سپس حمله متقابل به این مرکز پیاده ای از سوی سیاه، خلاصه می شود. در تجربیات مسابقات بین المللی معاصر، دفاع آلخین اعتبار خاصی بدست آورده و بسیاری از اساتید بزرگ شطرنج از آن استفاده می کنند. استاد بزرگ هایی نظیر: بولسلاوسکی، هورت و اساتید بین المللی مانند باگیروف و میکناس، اثرات مهمی در این شروع بازی خلق کرده اند.
در این واریانت سفید به سیاه اجازه می دهد تا به راحتی پیاده e5 را پس بگیرد و در عوض گسترش خود را کامل کند. این واریانت بیشتر به یک بازی پایاپای منجر می شود. زیرا دو طرف برتری خاصی ندارند برای استفاده کردن از آن. بعد از
N4. e4
سیاه با حرکت
N4. ... Nxe5
پیاده را می گیرد. حالا سفید باید حرکات معمول خود را برای گسترش انجام دهد.
بعد از حرکت
N5. Nf3
سیاه باید
N5. ... Nxf3
بازی کند.
- تهیه و تنظیم: مهران فرخنده
- وبلاگ تخصصی شطرنج - آنالیز
- ۹۲/۰۵/۱۳