استراتژی پیاده ای
پیاده ها نقش مهمی را درهر بازی شطرنج دنبال می کنند. اگرچه آنها کمترین ارزش ماتریالی را در میان مهره های شطرنج دارا هستند ولی آنها نه تنها زنجیره دفاعی را تشکیل داده بلکه می توانند پایه گذار حملات نیز باشند و تنظیم کننده زمان در بازی نیز باشند.
در اینجا قصد داریم در ارتباط با استراتژی های اصلی پیاده ای نیز صحبت کرده و بطور خلاصه به ساختارهای پیاده ای ، پیاده های دو پشته ، زنجیره پیاده ای ، پیاده رونده و در آخر ضعف های پیاده ای اشاره کنیم. شما با استفاده از این استراتژی های پیاده ای به عنوان راهنمای خود در بازی قادر خواهید بود تا بازی و مهارت خود را بهبود بخشید.
در آمدی بر ساختار های پیاده ای
پیاده در حقیقت همان پیاده نظام در صفحه شطرنج می باشد. برخلاف دیگر مهره های شطرنج پیاده تنها در یک جهت صفحه شطرنج حرکت کرده که این جهت رو به جلو می باشد. وقتی پیاده ای رو به جلو حرکت می کند قطر های فیل ها را برای حرکت باز کرده ، از مهره های دیگر حمایت کرده و اغلب مسیر حمله را باز می کنند. پیاده ها اغلب در جناج شاه حریف مزاحمت ایجاد می کنند ولی همین پیاده ها وقتی بدون حمایت و ضعیف شده ودر معرض حمله قرار می گیرند ، شطرنجبازان را دچار مصیبت می سازند. اگر پیاده ای در بازی موفق به رسیدن به عرض هشتم شود می تواند به یک سوار تبدیل شده که معمولاً همه آن را به وزیر تبدیل می کنند. اگرچه شما اجازه دارید تا بیش از یک وزیر در بازی داشته باشید ولی کمتر اتفاق می افتد که پیاده ها بتوانند بسادگی به عرض هشتم رسیده و یا شاهد دو وزیر در صفحه باشیم.
در دیاگرام 1 ، پیاده های سفید علیرغم این که حرکت نکرده اند بسیار قوی هستند . در اصطلاح شطرنجی می گوییم که در اردوگاه سفید هیچ نقطه ضعف پیاده ای وجود ندارد. در مقایسه ، همه پیاده ها در اردوگاه سیاه ، منفرد ( ایزوله ) و بنابراین باعث ضعف آنها شده است. این به این علت است که بدون هیچ تعویض مجدد برای هیچ یک از مهره های سیاه امکان پذیر نیست تا از یکدیگر حمایت کند. وقتی یک بازی رو به جلو می رود ، باید معمولاً هماهنگی پیاده های خود حفظ کنید .
بعنوان یک قاعده کلی هیچ گاه پیاده های خود را دوپشته نکنید
وقتی پیاده ها پشت سرهم قرار می گیرند به آنها اصطلاحاً دو پشته می گویند . به طور کل ، پیاده های دو پشته بعد از یک تعویض بوجود می آیند و این تعویض فقط در حالتی است که مجبوریم مهره حرف را با پیاده پس بگیریم. شما باید معمولاً سعی کنید که مهره تعویضی را با یک سوارپس بگیرید تا از دو پشته شدن پیاده های خود جلوگیری کنید.
همانطور که در دیاگرام شماره 2 می بینید سیاه دو جفت پیاده دوپشته دارد. . استراتزی سفید سریعاً آشکار می شود. سفید باید در ابتدا رخ ها را در ستون c دوبله کند . و سیاه به جای اینکه به طور متقابل به اردوگاه سفید حمله کند باید از پیاده های ستون c خود دفاع کند و به این ترتیب زمان را ازدست می دهد.
در بشتر این موقعیت ها در صورتی که سوار های خود را بخوبی گسترش داده باشید شما قادر به بهره برداری از این ضعف ها و گرفتن این پیاده های ضعیف هستید پس نباید عجله کرده و یا در حمله به این نقطه ضعف شتاب کنید . به خاطر داشته باشید که این ضعف ها مثل پیاده های دو پشته بعنوان ضعف های ساختاری نام دارند که معمولا در طی بازی باقی می مانند . هرچند اگر برد واضحی در نتیجه گرفتن یک پیاده ضعیف وجود داشته باشد بدون تردید باید آن را انجام داد.
دیاگرام 3
در دیاگرام 3 ، سیاه آماده است تا با c5 به زنجیره پیاده ای سفید حمله کند . حال اگر سفید پیاده c سیاه را بگیرد هر دو پیاده سفید ضعیف شده و بسادگی گرفته خواهند شد.
پیاده رونده را باید به جلو راند
همانطور که رخ در ستون باز قدرت بیشتری پیدا می کند و ارزش اسب در پایگاه های مرکزی افزایش فوق العاده ای می یابد ، پیاده نیز وقتی به خانه وزارت نزدیک تر می شود قدرتمند تر و خطرناک تر می گردد و چه بسا حریف برای رفع خطر این پیاده مجبور شود که فیل ، اسب و یا حتی یک سوار سنگین را فدا کند.
دیاگرام 5
در دیاگرام شماره 5 پیاده e6 سفید بسیار خطرناک است چرا که از حمایت قاطع وزیر برخوردار است. بعد از این که سفید پیاده را به جلو راند، سیاه باید اسب خود را فوراً فدا کند و یا حتی مجبور شود رخ خود را وقتی که پیاده به خانه e8 برسد با این پیاده تعویض کند.
هر حرکت پیاده یک ضعف ایجاد میکند
دیاگرام 6
با توجه به نحوه زدن پیاده ها ، آنها دو خانه را کنترل می کنند . در عوض ، این هم حقیقتی است که هر حرکت پیاده یک ضعف در ساختار پیاده ها ایجاد می کند . هنگامی که پیاده ها به جلو حرکت می کنند آنها کنترل خانه هایی را که قبلاً داشته اند از دست می دهند . قیل از این که پیاده های خود را حرکت دهید بیشتر فکر کنید بویژه اگر می خواهید پیاده های جلوی شاه را در جناحی که قلعه رفته اید حرکت دهید. در دیاگرام شماره 6 سیاه پیاده g خود را حرکت داده است و خانه های h6 و f6 را ضعیف کرده است . سفید در تلاش است تا از خانه ضعیف h6 بهره برداری کند و پیاده ها و سوار های خود را به این خانه هدایت کند.
- ۹۲/۰۵/۰۶