گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

در این وبلاگ مطالب مفید،جالب و آموزنده ای در رابطه با شطرنج،کامپیوتر و فناوری اطلاعات،دین و مذهب،شعر و ادبیات، سرگرمی و... قرار خواهد گرفت.در صورتی که لینک های دانلود یا فایل های دانلود شده ، مشکلی دارد لطفا اطلاع دهید تا در اسرع وقت اصلاح شود. لطفا بنده رو از نظرات خودتون محروم نفرمایید.

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۶ ارديبهشت ۹۷، ۰۹:۲۲ - محمدی
    سلام
نویسندگان
وب سايت ختم قرآن مجيد وب سايت ختم صلوات

۱۴۳ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

۳۱
تیر
۹۲

 

مطهره اسدی در گفتگو با ایسنا؛

می‌خواهم بهترین شطرنج باز دنیا شوم

 

قهرمان کوچک شطرنج جهان با حضور در ایسنا از آرزوهای بزرگش گفت.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مطهره اسدی شطرنج باز هشت ساله قائمشهری که در مسابقات قهرمانی رده‌های سنی جهان با کسب 10 پیروزی و تنها یک تساوی موفق شد عنوان قهرمانی جهان را به خود اختصاص دهد، به همراه پدر و مادرش با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از علاقه خستگی ناپذیرش به شطرنج و آرزوهای بزرگ خود صحبت کرد. وی و خانواده‌اش همچنین می‌گویند آرزو دارند تا با رهبر معظم انقلاب دیدار کنند.

 

در ادامه گفت و گوی ایسنا را با این افتخار آفرین کوچک شطرنج ایران که خیلی هم خوب صحبت می‌کند، می‌خوانید:

  • سید شهاب طاهری
۳۱
تیر
۹۲

 

 

احسان قائم مقامی در گفتگو با سایت رسمی مسابقات اندونزی 2012:

شطرنج بینهایت است ، هشت سال پیش بهتر بودم

 

استاد بزرگ احسان قام مقامی که در کوران رقابتهای مسابقات آزاد جاکارتای اندونزی است در گفتگویی جالب توجه با سایت رسمی مسابقات از وضعیت این روزهای خود در شطرنج حرفه ای می گوید.

 

اولین استاد بزرگ تاریخ شطرنج کشورمان و همانگونه که در این مصاحبه ذکر شده است ، مرد شماره یک شطرنج کشور برای مدتهای مدید ، در مسابقات جاکارتای اندونزی که از معتبرترین مسابقات آزاد قاره کهن به شمار می رود به عنوان بخت شانزدهم قهرمانی در جدول آغازین مسابقات شرکت کرده است. وی همانگونه که خود اشاره نموده  چند صباحی است که از فرم ایده آل به دور مانده و در این دوره از مسابقات و در پایان دور پنحم با کسب 3.5 امتیاز حاصل از دو پیروزی و سه تساوی در رده نوزدهم جدول رده بندی قرار دارد و برای کسب رتبه های بالاتر چشم به ادامه مسابقات دوخته است.

برگردان  این مصاحبه متفاوت و خواندنی را در ادامه از نظر بگذرانید:


 

قائم مقامی - شطرنج بینهایت است.

استاد بزرگ احسان قائم مقامی شطرنجباز شماره یک ایران که مدتهای طولانی این عنوان را یدک می کشد به عنوان بخت شانزدهم قهرمانی در مسابقات قهرمانی شطرنج آزاد اندونزی در سال 2012 می باشد اما سی و یکمین شطرنجباز در بین برترینهای آسیا اعتقاد دارد که اینگونه عناوین در اینچنین مسابقات قدرتمندی چندان اهمیت ندارد.  

هم اکنون این هوادار متعصب فوتبال در مکاننوزدهم جدول رده بندی مسابقات در پایان دورپنجم قرار دارد و اما هدف قهرمان 10 دوره شطرنج ایران این است تا به آسانی  مقامش را با عملکردی خوب در مسابقات قهرمانی آزاد شطرنج اندونزی 2012 بهبود ببخشد.

 

سوال: شرایط شرکت در این دوره از مسابقات را چگونه ارزیابی می کنید؟

این دومین دوره برگزاری مسابقات است و این مسابقات با توجه به دومین دوره ای است که برگزار می شود از معروفیت زیادی برخوردار شده است.من از تمامی پشتیبانان مالی و برگزارکنندگان مسابقات سپاسگذاری می کنم و معتقدم که  برگزاری این مسابقات در پیشبرد شخصیت بازیکنان ملیتان  و ترویج شطرنج در اندونزی کمک بسزایی می کند.

Ehsan Ghaem Maghami
 
سوال: از چه چیز این مسابقات خوشتان آمده است؟
من در اینجا بسیار راحت هستم و امیدوارم که سال بعد برای شرکت در مسابقات دعوت شوم.
 
سوال: ایران در حال حاضر برنامه های پیشرفتی عالی دارد. راز این امر چیست؟ و وضعیت شطرنج در ایران امروزه چگونه است؟
 
در طی 10 سال گذشته شطرنج مقبولیت فراوانی در ایران یافته است. بسیاری از خانواده ها فرزاندانشان را برای فراگیری و بازی شطرنج تشویق می کنند.علاوه براین مسابقات بسیاری در ایران برگزار می شود و نتایج اینگونه فعالیتها بازیکنان مستعدی است که به جامعه شطرنج معرفی می شوند. آینده شطرنج در ایران بسیار روشن است و همچنین شطرنج در ایران در حال تبدیل شدن به یک بازی خانوادگی است.
 
سوال: چرا شما شطرنج را انتخاب کردید؟
در ابتدا من فوتبال بازی می کردم.من کاپیتان تیم فوتبال تهران ،پایتخت ایران ، بودم.من به عنوان مهاجم بازی می کردم.پس از چند سالی که از فعالیتهایم به عنوان بازیکن فوتبال گذشت خواستم تا به فعالیتی متفاوت روی آورم.بنابراین همه چیز هنگامی که با شطرنج آشنا شدم تغییر کرد. من به شطرنج پرداختم و آن را دوست داشتم.شطرنج برایم بسیار جذاب بود و در انتها در عشق آن گرفتار شدم.

.

 

در آنزمان که شطرنج را شروع کردم 8 سال سن داشتم. هم اکنون 29 ساله هستم و باید صادقانه گفت که به زودی 30 ساله خواهم شد.بنابراین 21 سال است که شطرنج بازی می کنم و هرگز از آن خسته نشده ام. من شطرنج را دوست دارم برای اینکه آن بدون مرز و ژرف است . بنابراین همیشه جای کار دارد.تمامی بازیکنان شطرنج باید بارها و بارها مطالعه کنند. شطرنج بی نهایت است. شطرنج را می توان برای مدت طولانی بازی کرد.

 

سوال: شما را می توان به عنوان یکی از شطرنجبازان نخبه آسیا به شمار آورد. شما در این مورد چه فکر می کنید؟

باید صادق بود ، من تا کنون از اوقاتم به خوبی استفاده نبرده ام. من از آن دسته شطرنجبازان حرفه ای که زندگیشان را وقف هدفی واحد می کنند، نیستم . بر خلاف این من دریافته ام که هشت سال پیش بهتر از آنچه امروز هستم ، بوده ام. در مدت این هشت سال اخیر سرم شلوغ بوده است. من به تحصیلات و کار پرداخته ام و اینها پیشرفتم را تحت تاثیر گذاشته اند.من 100 درصد از وقتم را به شطرنج اختصاص نداده ام. بنابر این دو ماه پیش شروع کردم تا تمامی تمرکزم را معطوف شطرنج کنم. انتظار دارم تا به زودی بار دیگر پیشرفت حاصل کنم.

 

سوال: چه مشغولیتی باعث شده تا تمرکز شما بر روی شطرنج تحت تاثیر قرار گیرد؟

من چند مدرسه شطرنج را اداره می کنم و در کنار این چندین فعالیت اقتصادی کوچک را مدیریت می کنم.

تا به اکنون وقت من برای شطرنج تنها 30 درصد بوده است. اکنون قصد دارم تا 80 درصد از وقتم را صرف شطرنج کنم.

 

 

سوال: بازیکن مورد علاقه شما کیست؟

در واقع با نگاهی به تاریخ شطرنج  "آناتولی کارپف" ، "گری کاسپاروف" ، "بابی فیشر" و "ویسواناتان آناند" را دوست دارم. در واقع من به تمامی بازیکنان بزرگ به عنوان افرادی مستعد احترام قائلم اما نمی توان نام همه آنها را بسیار زیاد هستند ذکر کرد.

 

سوال: آیا به ورزش دیگری می پردازید؟

من هفته ای یک مرتبه و حداقل ماهی یکبار فوتبال بازی میکنم اما هنگامی که خارج از کشور برای شرکت درمسابقات به سر می برم، برایم قدری مشکل است که به آن بپردازم.معمولاً، با دوستانم فوتبال بازی می کنم.

 

سوال: به چه تیم باشگاهی علاقمندید؟

بارسلونا. من به دلیل نداشتن وقت کافی مدتهای زیادی است که نمی توانم رقابتهای لیگ فوتبال کشورم را دنبال کنم. هم اکنون تنها بازیهای بارسلونا را دنبال می کنم.

 

سوال: کدام بازیکن فوتبال مورد علاقه شما است؟

لیونل مسی.

 

سوال: اندونزی را چگونه دیدید؟

من اندونزی را دوست دارم. پیش از این در جاکارتا بوده ام، سال گذشته در مسابقات قهرمانی شهرهای آسیا که همچنین در اینجا برگزار شد ، بازی کرده ام.


 

منبع: سایت رسمی مسابقات آزاد اندونزی 2012
 

برگردان: غلامرضا خواجویی نژاد

سایت(شطرنجیان)

 


 

 

  • سید شهاب طاهری
۳۱
تیر
۹۲

 

 

مجموعه تصاویری بی نظیر؛

بابی فیشر شمایلی بر فراز شمایلها

 

تالار نام آروان جهان شطرنج در "سنت لوئیز" آمریکا درهای خود را بر روی یک نمایشگاه جدید از 9 مارچ آینده باز خواهد کرد.این نمایشگاه با عنوان "بابی فیشر شمایلی برفراز شمایلها"  با مجموعه آثاری از تصاویر "هری بنسون"،برگزار خواهد شد."بنسون" تنها فردی بود که به خلوت "فیشر" در مسابقات حماسی قهرمانی شطرنج جهان در سال 1972 در ریک یاویک - ایسلند دستیابی داشت.در همین اثنا یک نمایشگاه دیگر با عنوان "آخربازی" با تصاویری از "مارسل دژاما" برپا خواهد شد.هر دو این نمایشگاهها محوریت نقش شطرنج در جامعه از زوایای مختلف را مد نظر قرار می دهند.  

  • سید شهاب طاهری
۳۱
تیر
۹۲

 

99سال پیش در چنین  روزی 21 آوریل 1914 مسابقات بزرگ سنت پترزبورگ با شرکت بسیاری از بزرگان شطرنج در حالی آغاز شد که در پایان این دوره از مسابقات نیکلای دوم ، تزار روسیه با دادن عنوان استاد بزرگی به پنج شطرنجباز برتر مسابقات ، اولین اساتید بزرگ جهان شطرنج معرفی شدند.

  • سید شهاب طاهری
۳۱
تیر
۹۲

 

 بوریس ایوانوف و پرده برداری از یک اتهام

 

چندی پیش یک بازیکن 25 ساله و بدون عنوان اهل کرواسی در یک تورنمت استاد بزرگی قدرتمند با کسب 6 امتیاز از 9 بازی و عملکرد 2697 خبر ساز شد. حریفان این بازیکن به این امر شاکی شدند و علارغم تفتیش بدنی وی هیچ وسیله الکترونیکی مرتبط با تقلب  یافت نشد.این موضوع به تیتر بسیاری خبرگزاریها تبدیل شد و در فضای مجازی در مورد آن بحث و جدلهای بسیاری در گرفت. به تازگی پایگاه "وایچس" که یک پایگاه تخصصی در حوزه شطرنج در روسیه است ، مصاحبه ای اختصاصی با "بوریس ایوانوف" انجام داده است که برگردان آن را ملاحظه می فرمایید.

 

 


شطرنجیان

 

یک مصاحبه اختصاصی با "بوریس ایوانوف" بازیکن بدون عنوان و بخت آخر قهرمانی مسابقات در تورنمنت آزاد "زادار" در کراوسی که توانست از 9 مسابقه صاحب 5 پیروزی ، 2 تساوی و  2شکست شود.از 5 بازیکنی که "ایوانوف" توانسته بود در مقابل آنها پیروزیهای پر سرو صدایی به دست آورد 4 نفر عنوان استاد بزرگی و یک نفر دیگر استادی قدرتمند بودند .پس از به جا گذاشتن این نتایج بود که "بوریس ایوانوف" متهم به تقلب در این مسابقات شد.

  • سید شهاب طاهری
۳۱
تیر
۹۲

شطرنجیان

 

لوتهار اشمید 1928-2013 ؛

 

داستان یک تصویر تاریخی

 

"لوتهار اشمید"(1928-2013) استاد بزرگ و سرداور بین المللی شطرنج آلمانی شطرنج جهان، ایستاده در کنار میز "فیشر-اسپاسکی" در مسابقه فینال قهرمانی شطرنج جهان در سال 1972 در ریک یاویک-ایسلند و در حال  متوقف کردن ساعت "فیشر" در بازی دوم از این سری از رقابتها است. در این تصویر به یاد ماندنی در تاریخ شطرنج "اشمید" پس از زدن تکمه ساعت و متوقف کردن آن با تن صدایی محزون رو به حضار گفت: آقایان و بانوان محترم آقای "فیشر" تا به اکنون برای بازی دوم در سالن مسابقات حاضر نشده است.مطابق با بند 5 ازقوانین توافق شده در آمستردام اگر بازیکنی تا یکساعت پس از آغاز بازی در پشت میز مسابقه حاضر نشود و حرکت خود را انجام ندهد در آنصورت به عنوان بازنده بازی تلقی خواهد شد.

  • سید شهاب طاهری
۳۱
تیر
۹۲

در این پست قصد دارم که مجموعه مقالات آموزشی "شطرنج خود را بهتر کنید" که به همت "احسان محمد اسماعیل" و در سایت وزین " آچمز" منتشر شده است را خدمت شما ارائه کنم.(برای مشاهده توضیحات و دانلود به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید.)

  • سید شهاب طاهری
۳۱
تیر
۹۲

امروزه ورزش و علم بقدری با یکدیگر آمیخته شده که بدون شک کشورهایی که ورزش خود را با علم روز همگام نموده اند براحتی گوی سبقت را از دیگران ربوده اند. شاخه های مختلف علم در زمینه های مختلف از جمله روانشناسی، بدنسازی، تغدیه و ... به کمک ورزش شتافته و آن را با سرعت تمام به پیش می برند. و در این میان کشورهایی که نسبت به این مقوله بی توجه باشند بدون شک در آینده هر چه بیشتر از این قافله عقب می مانند. ورزش فکری شطرنج نیز از این قاعده مستثنی نیست و بی تردید دیگر شطرنج تنها به کارکردن بر روی صفحه خلاصه نمی شود. مقاله زیر از محقق آرژانتینی در ارتباط با تغذیه موید این مطلب است که چگونه یک شطرنجباز خود را قبل و در حین مسابقه با تغذیه مناسب آماده سازد. امیدوارم خواندن این مطلب کمک مفیدی برای بازیکنان کشورمان بخصوص در رده های ملی نماید.

 

رژیم غذایی مناسب برای یک شطرنج باز

ترجمه و تنظیم از علی قائم مقامی

برگرفته از سایت  Latestchess.com

   

بازیکنان شطرنج به ورزش ها و تمرینات فیزیکی روزانه اهمیت زیادی می دهند ولی چون شطرنج یک بازی فیزیکی نیست هیچ کس راجع به عادت تغذیه و رِژیم های مناسب برای بازیکنان شطرنج صحبت نمی کند. روبرتو بالیون (Roberto Baglione) از وزارت تغذیه « مرکز عملکرد عالی ورزش ملی » بوینوس آیرس آرِژانتین بطور منظم عادت های غذایی استادان بزرگ را مورد مطالعه قرار داده است. بررسی های او 72 استاد بزرگ بین المللی فعال را دربر دارد (17 زن و  55 مرد ،‌ 55- 18 سال) که از سی و پنج کشور جهان به پرسشنامه وی که حاوی 15 موضوع است پاسخ داده اند. مقاله وی حاوی مشاهداتی است که همراه با توصییه های مفید برای بازیکنان شطرنج می باشد. این مقاله به بازیکنان شطرنج کمک می کند تا رژِیم غذایی خود را برنامه ریزی کنند.

  • سید شهاب طاهری
۳۱
تیر
۹۲


 

"در برخورد با هنرمندان و شطرنج بازان به این نتیجه رسیدم که هر هنرمندی، شطرنج باز نیست، اما همه شطرنج بازان، هنرمندند."

مارسل دوشان
 

هنر شطرنج در گالری ساعتچی
مطلبی از مهران فرخنده

نمایشگاه «هنر شطرنج» شانزده مجموعه شطرنجی را، که از سوی پیشروترین هنرمندان معاصر در بزرگداشت "بازی شاهان" و ارتباط مستمر آن با هنرهای خلاقه طراحی شده، گردهم می آورد. هر مجموعه شامل صفحه و مهره، به طور خاص با مواد متفاوتی (چوب، چینی، شیشه، نقره، کهربا و ...) ساخته شده است.

  • سید شهاب طاهری
۳۱
تیر
۹۲


 

تاریخچه اسکار شطرنج
تهیه و تنظیم از کوشا جافریان

اسکار شطرنج، جایزه ای بین المللی است که هر سال به برترین شطرنج باز جهان داده می شود. برنده این جایزه به وسیله مجموعه بزرگی از خبرگان شطرنج سراسر جهان شامل، استاد بزرگان و روزنامه نگاران انتخاب می شود.

آغاز اهدای این اسکار به سال 1967 بر می گردد که روزنامه نگاران با رای گیری، "بنت لارسن" دانمارکی را به عنوان برترین شطرنج باز سال انتخاب کردند و این جایزه را به او اهدا نمودند.

  • سید شهاب طاهری