گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

در این وبلاگ مطالب مفید،جالب و آموزنده ای در رابطه با شطرنج،کامپیوتر و فناوری اطلاعات،دین و مذهب،شعر و ادبیات، سرگرمی و... قرار خواهد گرفت.در صورتی که لینک های دانلود یا فایل های دانلود شده ، مشکلی دارد لطفا اطلاع دهید تا در اسرع وقت اصلاح شود. لطفا بنده رو از نظرات خودتون محروم نفرمایید.

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۶ ارديبهشت ۹۷، ۰۹:۲۲ - محمدی
    سلام
نویسندگان
وب سايت ختم قرآن مجيد وب سايت ختم صلوات

شطرنجباز ناشی (گاندی و شطرنج)

چهارشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۵۱ ب.ظ

 مهاتما گاندی

مردم هند از مهاتما گاندی (1948-1869) با عنوان «باپو» به معنای پدر یاد می‌کنند.

 

شطرنجباز ناشی (گاندی و شطرنج)

  مهاتما گاندی

تصویری از گاندی در افریقای جنوبی در سال 1895.

 

ماه آوریل 1893 بود که با ذوق و رغبت تمام برای آزمایش بخت[از بمبئی] به سوی افریقای جنوبی به راه افتادم. پس از سیزده روز به اولین بندر که «لامو» نام داشت رسیدیم.

تا این زمان با ناخدای کشتی دوست شده بودم. علاقه عجیبی به بازی شطرنج داشت و چون ناشی بود مایل بود با کسی بازی کند که از خود ناشی تر باشد، لذا مرا دعوت کرد. قبلاً خیلی چیزها از شطرنج شنیده بودم، ولی تا به موقع دستم به مهره اش نخورده بود.

شطرنجبازان می گفتند انسان در این بازی فرصت و میدان بزرگی برای آزمایش هوش دارد.

ناخدا طرز بازی را به من آموخت و دید شاگرد خوبی هستم، زیرا آن چه در من زیاد وجود دارد همانا صبر و حوصله است. در تمام بازی ها می باختم و این امر سبب شادی وی و ازدیاد اشتیاقش به بازی با من و آموختن رموز فن به شاگردش می شد. (1)

از شطرنج خوشم آمد، اما نه بعد از آن مسافرت دوباره بازی کردم و نه اطلاعات خود را به ماوراء حرکت مهره ها وسعت دادم.(2)

 

1392/5/29

نیما جوانبخت

--



پی نوشت:
1. روزنامه اطلاعات. ضمیمه فرهنگی. شماره 25352. مورخ 1391/4/14. ص3. در راه هندوستان(مهاتما گاندی به روایت گاندی).
2. روزنامه اطلاعات. ضمیمه فرهنگی. شماره 25357. مورخ 1391/4/21. ص3. در راه هندوستان(مهاتما گاندی به روایت گاندی).

  • سید شهاب طاهری

نظرات  (۱)

سلام ممنون ازسایت خوبتون کتابهای خوبی گذاشتید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی