گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

در این وبلاگ مطالب مفید،جالب و آموزنده ای در رابطه با شطرنج،کامپیوتر و فناوری اطلاعات،دین و مذهب،شعر و ادبیات، سرگرمی و... قرار خواهد گرفت.در صورتی که لینک های دانلود یا فایل های دانلود شده ، مشکلی دارد لطفا اطلاع دهید تا در اسرع وقت اصلاح شود. لطفا بنده رو از نظرات خودتون محروم نفرمایید.

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۶ ارديبهشت ۹۷، ۰۹:۲۲ - محمدی
    سلام
نویسندگان
وب سايت ختم قرآن مجيد وب سايت ختم صلوات

ده قانون طلایی برای باخت!!

جمعه, ۲۸ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۲ ق.ظ



ده قانون طلایی برای باخت!!
مربی درجه یک کشور شهرام منوچهری

هیچ کس دوست ندارد که ببازد ولی اگر شما قصد دارید ببازید باید از راهش وارد شوید. کسانی که شطرنج بازی نمی کنند اغلب فکر می کنند چون شطرنج یک بازی کاملاً فکری است بنابراین بازیکن قوی تر همیشه باید بازی را ببرد. اما شطرنجبازان می دانند باختن فقط یک راه ندارد بلکه راههای متعدد و پیچیده ای برای آن وجود دارد. در اینجا چند راه طلایی را که باخت شما را تضمین می کند ذکر می کنیم.
 

قانون اول : بی موقع تسلیم شدن!

رایج ترین راه باخت نیست ولی بدون شک از غیر معقول ترین هاست. ساده ترین راه تسلیم شدن در هنگامی است که شما هنوز شانس هایی برای نجات بازی دارید. و بدتر از آن تسلیم شدن در وقتی است که شما یک تساوی یا حتی یک راه برد اجباری دارید. این دو مورد موجب مضحکه شدن شما می شود. البته توصیه نمی کنیم وقتی با یک قهرمان مواجه هستید و یک وزیر عقب هستید به بازی ادامه دهید.
 

قانون دوم : اولین حرکتی را که به ذهنتان می رسد را بازی کنید ...

این کار باعث می شود تا تهدیدهای حریفتان را نبینید و در نتیجه به راحتی ببازیداگر زمان دارید بهتر است از آن استفاده کنید و اگر با ساعت بازی نمی کنید حق دارید که بیشتر فکر کنید.یکی از موثرترین راه های باخت آن است که در وضعیتی برنده با همان سرعتی که حریف حرکت می کند شما هم حرکت کنید تا اینکه ... اوف!
 

قانون سوم : آخرین حرکتی را که دیدید بازی کنید ...

ممکن است به نظرتان آید که با راه حل قبلی متناقض باشد. ولی اینطور نیست. سناریو اینگونه است : حرکتی را در نظر می گیرید و محاسبه می کنید و می بینید مناسب نیست حرکتی دیگر را در نظر می گیرید و می بینید آن هم مناسب نیست. باز بر می گردید سر همان حرکت اول و باز هم همان نتیجه! بعد از چندین بار عقب و جلو رفتن روی حرکات و پیدا نکردن حرکت دلخواه ،ناگهان حرکتی که تا به حال در نظر نگرفته بودید به چشمتان می آید. بدون اینکه روی این حرکت جدید فکر کنید دست را به طرف مهره می برید و آن را حرکت می دهید ... اوف!
 

قانون چهارم : مغرورانه بازی کردن!

این حالت معمولاً در وضعیتی اتفاق می افتد که شما برتری آشکاری دارید به عبارت دیگر وقتی فکر کنید هر حرکتی کنید می برید. سه پیامد معمول این کار عبارتند از غافل شدن از محاسبه دقیق تاکتیک ها، بدون طرح بازی کردن و بی توجهی به حرکات حریف.
 

قانون پنجم : آخر بازی را از یاد بردن!

این راه مانند خراب کردن پل پشت سر است. بازیکنان قوی تر از آن برای شکست دادن شما استفاده می کنند. معمولاً شما را وادار می کنند ساختار پیاده ای تان را خراب کنید. مثلاً آن ها را طوری قرار دهید که به خانه هایی که اهمیتی ندارند حمله کنید یا پیاده ها را طوری قرار دهید که بی دفاع شوند و در معرض گرفته شدن قرار گیرند و یا باعث ایجاد سوراخ هایی در وضعیت شوند که سوارهای حریف آنها را اشغال نمایند.
 

قانون ششم : اجازه دهید حریف از خودش قوانین جدید بسازد!

این مورد هنگامی اتفاق می افتد که هر دو بازیکن مبتدی هستند گول زدن بازیکنی که وضعش برنده است. دو مورد که بیشتر از بقیه حالات اتفاق می افتد عبارتند از یادت رفت کیش را اعلام کنی باختی! و یا باختی چون حرکت غیر قانونی کردی و ... «آسانترین راه برای چنین حالاتی دانستن قوانین بازی است»
 

قانون هفتم : مهره را اشتباه لمس کنید ...

چه می شود گفت !؟  اگر مهره ای را لمس کردی باید با آن حرکت کنی حتی اگر آن را از دست بدهی. ممکن است شما دوست نداشته باشید ولی این قانون همیشه اجرا می شود.
 

قانون هشتم : فراموش کردن ساعت!

این راهی مطلوب برای باختن بازیکنان قوی است که دچار حواس پرتی می شوند. شما حرکت برنده را انجام می دهید و بعد می بینید حریفتان فکر می کند و باز هم فکر می کند! در این حالت ممکن است به تماشای بازی دیگران هم بپردازید. ناگهان حریف دستهایش را جلو می آورد! تسلیم می شود!؟ نه!! چون ساعت شما افتاده است. فکر می کنید این کار غیر ورزشی است!؟ بله شاید ... ولی متاسفانه دیگر بازی را باخته اید.
 

قانون نهم : تقلب کردن ...

این مورد در عصر کامپیوتر جایی که ابزارهای ارتباطات کوچکتر می شود بیشتر اتفاق می افتد. اگر شما حین بازی از کامپیوتر کمک بگیرید و یا حرکتی از طرف دوستان برسد چه اتفاقی می افتد!؟ اگر داور روی بازی جوانمردانه حساسیت داشته باشد شما را بازنده اعلام می کند. از مسابقه اخراج می شوید و یا حتی از تورنمنت های بعدی هم محروم می شوید.
 

قانون دهم : به محاسبات و توصیه های کامپیوترتان کاملاً اعتماد کنید!

در برنامه ریزی کامپیوتر نقطه ضعف هایی وجود دارد کامپیوتر ها فقط تا حد معینی محاسبه می کنند و نه بیشتر. وقتی کامپیوتر شما حرکتی را پیشنهاد می کند فراتر از آن را خودت محاسبه کن. به هیچ کس اعتماد نکن همه چیز را خودت سبک سنگین کن.


مترجم : شهرام منوچهری
منبع : ماهنامه ورزشی کیش و مات


با تشکر ویژه از استاد احمد رضایی پیشکسوت ارزنده شطرنج کشورمان که چندی پیش این مطلب جالب را در سایت شطرنج مازندران قرار دادند.
> ورود به سایت شطرنج مازندران


منبع: «آچمز، سایت تخصصی شطرنج ایران»

  • سید شهاب طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی