توپالف :انسان هنوز میتواند کامپیوتر را در شطرنج شکست دهد
وسلین توپالف در گفتگو با رویترز ادعا کرد؛
انسان هنوز میتواند کامپیوتر را در شطرنج شکست دهد
وسلین توپالوف، قهرمان شطرنج می گوید: کامپیوترها در شطرنج خیلی بهتر شدهاند ولی انسان هنوز میتواند در مکانیزم دفاعی آنها رخنه کند.
یک قهرمان مسابقات جهانی شطرنج در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت: اگرچه ممکن است کامپیوترها در بازی شطرنج خیلی بهتر شده باشند اما انسان هنوز میتواند درمکانیزم دفاعی آنها رخنه کند. فقط سعی نکنید آنها را از نظر روانی شکست دهید.
از زمانی که کامپیوتر Deep Blue ساخت آیبیام ، گری کاسپاروف، قهرمان پیشین شطرنج - و بهترین شطرنج باز شناخته شده در دنیا تاکنون – را در سال 1997 شکست داد، نوع بشر هنوز نتواسته بر کامپیوترهای قدرتمند دوباره غالب شود.
اما وسلین توپالوف، شطرنج باز 30 ساله بلغاری که در مسابقات قهرمانی فدراسیون جهانی شطرنج در ماه اکتبر به پیروزی رسید میگوید انسانها هنوز شانس اندکی برای غلبه بر کامپیوترها دارند.
توپالوف گفت: بازی با کامپیوتر به نظر من سرگرم کننده است. تنها مشکلی که وجود دارد اینست که هنگام بازی با کامپیوتر جنگ روانی میان طرفین وجود ندارد. شما نمیتوانید به کامپیوتر بلوف بزنید. شما نمیتوانید روی خطاهای طرف مقابل حساب کنید.
توپالوف اضافه کرد: شما باید از یک استراتژی کاملا متفاوت با آنچه که حین بازی در مقابل یک حریف انسانی بهکارمیبرید، استفاده کنید.
علت تفوق کامپیوترها بر انسان، استقامت و تمرکز آنهاست. کامپیوتر خسته نمیشود و تحت فشار روانی قرار نمیگیرد و از نظر تکنیکی، در اندازهگیری قدرت یک نقطه از صفحه بازی و یا محاسبه و پیشبینی احتمال موفقیت رقیب بر انسان غلبه دارد.
هفته گذشته سه ماشین ، از جمله یک کامپیوتر مستقر در ابوظبی به نام هایدرا (Hydra) در یک تورنومنت در اسپانیا، پنج بازی را بردند، شش بازی را مساوی کردند و تنها یک بازی را واگذار کردند.
اما توپالوف که یکی از همین بازیها را با هایدرا مساوی کرده بود به رویترز گفت: کامپیوترها هنوز اشتباهات استراتژیک مرتکب میشوند و مردم هنوز میتوانند در صورت داشتن وقت کافی آنها را ببرند.
به گفته این قهرمان شطرنج "یک انسان، یک قهرمان مسابقات یا یک استاد بزرگ شطرنج میتواند همواره بهتر بازی کند اما شما تنها در چند روز معدود از سال در شرایط ذهنی مطلوب برای دستیابی به چنین سطحی به سرمیبرید. در واقع در یک بازی طولانی مدت شما هنوز بختی برای پیروزی دارید."
متخصصان معتقدند ماشین می تواند با محاسبه 200 میلیون حرکت در هر ثانیه، انسان را مغلوب کند، اما توپالوف معتقد است این تنها قدرت محاسباتی خام کامپیوتر نیست که موجب توفق آن میشود. بلکه صرفنظر از حافظه بسیار قویتر، کامپیوتر میتواند سابقه میلیون ها بازی قبلی، از جمله بازیهای رقیب انسانی خود را در بانک اطلاعاتیاش ذخیره کند و هنگام محاسبه حرکت بعدی درنظر بگیرد در حالی که یک شطرنجباز ممکن است قبلا هیچ سابقهای از بازی های حریف خود مطالعه نکرده باشد.
توپالوف میگوید: با برتریهایی که کامپیوترها در ابتدای بازی نسبت به شما دارند کار خیلی سخت است. آنها ممکن است همه چیز را درباره شما بدانند درحالی که شما اطلاعات اندکی درباره آنها دارید.
به عقیده توپالوف اگرچه کامپیوتر در شطرنج بر انسان غلبه کرده است، اما حضور کامپیوترها در این عرصه بیشتر از آنکه تهدیدی علیه این بازی باشد، به آن روح و طراوت بخشیده است زیرا به تدریج تعداد بیشتری از مردم میتوانند به کمک کامپیوتر آنچه که بازیها اسطورهای قهرمانان سابق شطرنج محسوب میشود را زیر ذره بین ببرند و درباره امکان پذیری حرکتهای بالقوه و موقعیتها به قضاوت بنشینند.
به نظر این قهرمان شطرنج اگرچه خیلی سخت است که بتوان کامپیوتر را برد ولی دستکم میتوان با آن مساوی کرد چون حتی کامپیوترها هم خطا میکنند و فقط کسی که خطا نمیکند شکست ناپذیر است.
- ۹۲/۰۵/۱۰