گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

در این وبلاگ مطالب مفید،جالب و آموزنده ای در رابطه با شطرنج،کامپیوتر و فناوری اطلاعات،دین و مذهب،شعر و ادبیات، سرگرمی و... قرار خواهد گرفت.در صورتی که لینک های دانلود یا فایل های دانلود شده ، مشکلی دارد لطفا اطلاع دهید تا در اسرع وقت اصلاح شود. لطفا بنده رو از نظرات خودتون محروم نفرمایید.

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۶ ارديبهشت ۹۷، ۰۹:۲۲ - محمدی
    سلام
نویسندگان
وب سايت ختم قرآن مجيد وب سايت ختم صلوات

ویکتور کورچنوی

يكشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۲۷ ق.ظ

 

 

یکی از بازیکنان قابل تعریف تاریخ شطرنج "ویکتور کورچنوی" دست نیافتنی است.وی در ۲۳ مارچ ۱۹۳۱ در لنینگراد به دنیا آمد.همچنان به عنوان یک بازیکن قدرتمند در بالاترین سطوح مسابقات شطرنج شرکت می کند و همانند یک جوان به مسافرتهای شطرنجی می رود.در مورد او چه فکر می کنید آیا در سالروز ۸۰ سالگی تولدش به استراحت می پردازد،یک کتاب خوب را مطالعه می کند و یا به ورزش می پردازد.به بیوگرافی این شطرنجباز اسطوره ای توجه نمایید.

ویکتور کورچنوی در ۲۳ مارچ ۱۹۳۱ در شهر لنینگراد در شوروی سابق به دنیا آمد و امروز ۸۰ ساله شد.

به نظر شما یک مرد هشتاد ساله در سالروز تولدش چه می کند؟

 "ویکتور" در سوییس و در منزلش به استراحت می پردازد، ورزش می کند و یا به مطالعه یک کتاب جدید می پردازد؟اگر چنین فکر می کنید پس این مرد را هنوز نشناخته اید چرا که "ویکتور کورچنوی" از امروز دوشنبه تا جمعه آینده در فرانسه در دیداری دو جانبه به مصاف استاد بزرگ "آناتولی ویشر" می رود.پس از آن در یک نمایش سیمولتانه که توسط باشگاه "روتاری" در "ساووی" تدارک دیده شده جهت حمایت از معدنچیان آسیب دیده شرکت خواهد کرد.۲۶ ماه مارچ در یک مصاف سیمولتانه همراه با ساعت مقابل تیم ده نفره جوانان سوییس در محل هتل "ساووی" در شهر زوریخ سوییس خواهد رفت،این مسابقات را استاد بزرگ "برونر" گزارش خواهد کرد.در ساعت ۱۹ او به اتفاق همسرش "پترا"، "تایمانوف" و همسرش ، خانواده "کاسپاروف" و برخی دیگر از مهمانان یک ضیافت شام خصوصی خواهد داشت.به عنوان هدیه ویژه سازمان شطرنج زوریخ از او برای شرکت در مسابقات آزاد "سن سباستین" که از ۱۶ تا ۲۳ آوریل برگزار خواهد شد، دعوت نموده است.

 


 

بیوگرافی ویکتور کورچنوی

"ویکتور لویویچ کورچنوی" که نام خانوادگیش به صورتهای مختلفی همچون کورتشنوی کورچنوی،کورتجچوی تلفظ می شود در ۲۳ ماه مارچ ۱۹۳۱ میلادی در لنینگراد شوروی سابق به دنیا آمد.

"فیشر" در مقابل "کورچنوی"، مسابقات کاندیدای قهرمانی جهان، کوروکائو ۱۹۶۲

"کورچنوی" چهار بار عنوان قهرمانی شوروی را در سالهای ۱۹۶۰،۱۹۶۲-۶۳، ۱۹۶۴-۶۵ و ۱۹۷۰ به دست آورد.پنج بار عنوان قهرمانی اروپا،دو عنوان قهرمانی مسابقات اینترزونال  و دو عنوان قهرمانی کاندیدای قهرمانی جهان در سالهای ۱۹۷۷ و ۱۹۸۰ را به دست آورده است.برای کسب عنوان قهرمانی جهان سه مرتبه در برابر "آناتولی کارپوف" قرار گرفت.اولین بار سال ۱۹۷۴ در فینال مسابقات کاندیدای قهرمانی جهان در برابر "کارپوف" در حالی قرار گرفت که این مسابقه به عنوان فینال قهرمانی جهان پس از کناره گیری "فیشر" در دفاع از عنوانش تلقی شد.کورچنوی دو مرتبه دیگر هم در فینال قهرمانی جهان در برابر "کارپوف" در مران و باگیو دست به مهره شد.


"ویکتور کورچنوی" ۱۶ ساله در مسابقات قهرمانی جوانان شوروی ،سال ۱۹۴۷

"کورچنوی" در هفت سالگی شطرنج را آموخت.سال ۱۹۴۳ به عضویت باشگاه شطرنج پیشگامان لنینگراد درآمد.سال ۱۹۴۷ عنوان قهرمانی جوانان شوروی را از آن خود کرد و سال ۱۹۵۲ برای اولین بار به مرحله نهایی مسابقات قهرمانی بزرگسالان شوروی راه یافت.او در سال ۱۹۵۴ به درجه استادی بین المللی دست یافت و در سال ۱۹۵۶ استاد بزرگ شد.پس از آن در کنار سوابق شطرنجی اش از دانشگاه لنینگراد در رشته تاریخ با درجه ارشد فارغ التحصیل شد.

در بخش نخست از سوابق شطرنجی اش بازیکنی با سبک محاسبه گر و تهاجمی با قدرت دفاعی محکم بود.در ابتدا به عنوان یک شطرنجباز پیرو سبک "فیشر" شناخته می شد.او  با و یا بدون ابتکار عمل،در دفاع و حمله،وضعیتهای تاکتیکی و پوزوسیونی و در گشایش و آخر بازی متعادل بازی می کرد.کورچنوی نتایجی برتر در مقابل تال،پتروسیان و اسپاسکی و همچنین نتایج یکسانی مقابل فیشر و بوتوینیک به دست آورده است.


"ویکتور کورچنوی"،آگوست ۱۹۷۶،درست بعد از کسب تابعیت سوییس

 برخلاف قدرت بازی اش "ویکتور کورچنوی" هیچگاه فرصت کافی برای استفاده از نبوغش را نداشته است.سال ۱۹۷۶ به غرب مهاجرت کرد و به عنوان یک مجرم تحت تعقیب رژیم شوروی قرار گرفت.با تمامی فشارهای وارده بر او، دو بار به فینال قهرمانی جهان راه پیدا کرد.اولین بار در سال ۱۹۷۸ در شهر باگیو فیلیپین در مقابل "کارپوف" برای کسب عنوان قهرمانی جهان قرار گرفت."کارپوف" برای تحت تاثیر روانی قرار دادن حریف به او لقب دکتر زوکار داد.در آن دوره "کارپوف" مسابقات را آتشین آغاز کرد و از حریف جلو افتاد و درحالی که تنها یک برد برای فتح مسابقات لازم داشت، "کورچنوی" با قدرت به مسابقات بازگشت و نتیجه را ۵-۵ مساوی کرد اما "کارپوف" در بازی بعد با کسب پیروزی و طبق قانون مسابقات در پایان با +6 =21 –5 عنوان قهرمانیش را حفظ نمود.


"کورچنوی" در مقابل "کارپوف"،مسابقات کاندیدای قهرمانی جهان ۱۹۷۴

مبارزه بعدی "کورچنوی" برای کسب عنوان قهرمانی جهان در مرانو، ایتالیا ۱۹۸۱ بود."کورچنوی" در آن سال تحت تاثیر سرنوشت همسر و پسرش که در شوروی زندگی می کردند،قرار داشت.در نتیجه عملکرد بدی را از خود به جا گذاشت و "کارپوف" به راحتی، عنوان قهرمانیش را حفظ نمود.پسر "کورچنوی" در آن زمان به مدت دو سال و نیم محکوم به انجام کار اجباری در ارتش شوروی شد.


کورچنوی-کارپوف بازی سوم مسابقات قهرماانی جهان مرانو.کورچنوی دو بازی اول را باخته بود.کارپوف به کورچنوی پیشنهاد تساوی می دهد و کورچنوی رو به او می گوید:"شهروند کارپوف" شما باید پیشنهاد را به عرض داور برسانید.کلمه "شهروند" در آنزمان در شوروی توسط زندانیان هنگامی که قصد صدا زدن زندانبانان را داشتند به کار برده می شد.

"کورچنوی" بار دیگر در مسابقات کاندیدای قهرمانی جهان، به مصاف نابغه جوان شوروی سابق "گری کاسپاروف" رفت.این مسابقه قرار بود در پاسادنا، کالیفرنیا انجام شود اما به دلیل اعتراض فدراسیون شطرنج شوروی به محل برگزاری مسابقه،"کاسپاروف" از شرکت در مسابقه منع شد و "کورچنوی" به عنوان برنده مسابقه معرفی شد اما "کورچنوی" قبول کرد که در لندن به مصاف "کاسپاروف" جوان برود.در این مسابقه "کورچنوی" خیلی خوب مسابقات را آغاز نمود اما در ادامه به طرز پر سر و صدایی از "کاسپاروف" شکست خورد چرا که کارشناسان این باخت را به دلیل مخالفت با اقدامات فدراسیون شطرنج شوروی در حمایت از "کارپوف" و سنگ اندازی در مقابل "کاسپاروف" تعبیر کردند.


سال ۲۰۰۲ کورچنوی عنوان دکترای افتخاری را از دانشگا مولداوی دریافت نمود.

"ویکتور کورچنوی" به عنوان نماد مقاومت در صفحه شطرنج شناخته می شود.او به مدت نیم قرن به عنوان بازیکن در سطح اول شطرنج جهان فعالیت داشته و ۷۰ سال از عمر خود را صرف شطرنج نموده است.


ویکتور و همسرش پترا در مهمانی کریسمس پایگاه جهانی شطرنج (chessbase) در سال ۲۰۰۵

 


 

نقل از سایت شطرنجیان

  • سید شهاب طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی