گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

در این وبلاگ مطالب مفید،جالب و آموزنده ای در رابطه با شطرنج،کامپیوتر و فناوری اطلاعات،دین و مذهب،شعر و ادبیات، سرگرمی و... قرار خواهد گرفت.در صورتی که لینک های دانلود یا فایل های دانلود شده ، مشکلی دارد لطفا اطلاع دهید تا در اسرع وقت اصلاح شود. لطفا بنده رو از نظرات خودتون محروم نفرمایید.

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۶ ارديبهشت ۹۷، ۰۹:۲۲ - محمدی
    سلام
نویسندگان
وب سايت ختم قرآن مجيد وب سايت ختم صلوات

مصاحبه کاسپاروف با پست تایمز

جمعه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۵۸ ب.ظ

کاسپاروف دوران موفقیت خود را سپری میکند. علاوه بر فعالیتهای سیاسی خود در روسیه او به نقاط مختلف جهان سفر میکند تا شطرنج را در مدارس گسترش دهد. او همچنین در حال تمام کردن یک کتاب با یک تز بسیار جالب و عجیب است.

او همچنین در مورد تاریخچه رکوردهای درجه بین المللی شطرنج در یک مصاحبه طولانی تلفنی با یک روزنامه استونیایی صحبت کرده است.

گری کاسپاروف : در 30 ساله اخیر میزان پیشرفت های فنی بسیار کاهش یافته است.

در یک کنفرانس مالی که در شهر پارنو در 19 آوریل برگزار شد ، رئیس جمهور استونیایی توماس هندریک و گری کاسپاروف بازیکن سرشناس شطرنج  و جمعی از سیاستمداران راجع به نقش نوآوری در دنیای مدرن صحبت کردند.قبل از شروع کنفرانس پست تایمز توانست گفتگویی تلفنی با او برقرار کند که در زیر به نکات برجسته آن اشاره میشود :

  • فعالیتهای کاسپاروف
  • کتاب جدید کاسپاروف
  • شطرنج و برترین های درجه بین المللی حال حاضر دنیا

 

فعالیتهای کاسپاروف :

علاوه بر فعالیتهای سیاسی ام در روسیه بسیار جدی روی پیشرفت شطرنج در مدارس کار میکنم این برنامه 20 ساله است و حدود 10 سال است که بنیاد شطرنج کاسپاروف را در آمریکا تامین مالی میکنم. برنامه ما شطرنج را در بیش از 3500 مدرسه در آمریکا تدریس کرده است.

سال گذشته من شاخه ای را در اروپا در بروکسل باز کردم و زمان زیادی را هم صرف جمع کردن امضا برای تصویب حمایت پارلمان اروپا از شطرنج در مدارس کردیم. ما 415 امضا جمع کردیمکه بیشتر از 378 امضا برای تصویب بود. این کسی را مجبور به انجام کاری نمیکند اما مقطع مهمی برای حمایتهای سیاسی است.برای اولین بار چنین موسسه سیاسی مهمی از این ایده حمایت کرد.

در یک سال و نیم اخیر من به کشورهای زیادی سفر کردم : ترکیه ، آرژانتین ، برزیل ، امارات و کشورهای مختلف اروپایی. اولین کشوری که در آن برای معرفی کامپیوتری کردن برنامه های شطرنج در سیستم آموزشی، قرارداد امضا کردیم ، گرجستان بود. از سپتامبر برنامه های آزمایشی در 100 مدرسه معرفی خواهد شد.فرانسه نیز شطرنج را یک مسیر بسیار خوب برای دانش آموزان در نظر گرفته و از یک ژوئن آنها برنامه ای را شروع خواهند کرد که بطور تدریجی درسهای شطرنج را در یادگیری های اولیه بگنجانند.

در اصل چیز زیادی در مورد یادگیری خود شطرنج در این برنامه ها نیست بلکه با شطرنج میخواهیم توانایی تمرکز را بیشتر کنیم. توانایی دیدن یک تصویر بزرگ و ارائه یک فرمول خاص که در ریاضی کاربرد دارد.

به علاوه کشورهایی که از نظر تعلیم شطرنج غنی نیستند میتوانند به بچه ها یاد دهند که فعالیتهای ذهنی میتوانند نتایج واقعی بیافرینند و اینگونه ، رضایت از خود، را افزایش دهند.

شطرنج فعالیت پر هزینه ای نیست و برای شامل شدن در سیستم آموزشی احتیاج به سرمایه عظیم ندارد.

 

قسمت دوم

کتاب جدید کاسپاروف:

 

 ایده کتاب من توسط 3 نفر بوجود آمد ، خودم ، ماکس لوچین و پیتر تیل  ، تیل خالق سیستم پرداخت اینترنتی پی پل است و همچنین او از نخستین حامیان مالی فیس بوک است.

 

  مشکلاتی در هم آهنگ سازی جایگاه های ما وجود دارد. اما  قضیه این است که بر خلاف این تصور که ما در عصر پیشرفت بی سابقه تکنولوژی هستیم ، این 30 ساله اخیر در بعضی کشورها از نظر بیشرفت تکنولوژی بسیار بد بوده است.احساس میکنیم که هر ماه دقیقا چیزی جدید داریم اما در حقیقت این دنباله نوآوری های تکنولوژی و ابداعات از دهه 1960 تا 1970 است.مثلا آیپاد من تکنولوژی اش برای بعد از 1981 است ، در داروسازی چیزی شبیه پنیسیلین ابداع نشده. اگر بخواهیم راجع به اینترنت حرف بزنیم نباید فراموش کنیم که کل چهارچوب تئوریک آن در دهه 1960 در آمریکا آماده شد.و اولین جلسه ارتباطی در سال 1969 بود.مجوز ارتباطات موبایل در 1962 ثبت شد و اولین تماس در 1973 برقرار شد.این حقیقت که تلفن ها کوچکتر ، نازک تر و زیباتر شده ،حقیقت اینکه از همان تکنولوژی پایه استفاده میکنند را تغییر نخواهد داد.

 

یک مثال از ابداعات واقعی ، کامپیوترهای شخصی است که بوسیله اپل در سال 1977 معرفی شد. بسیار سخت است که ابداع اینچنینی بخواهیم پیدا کنیم. تمام چیزهای دنباله آن در واقع تغییراتی بودند که آنها را کوچکتر کردند اما اصل آن تغییر نکرده است.استیو جابز کل خط اپل مکینتاش را ابداع کرد و این یک تحول عظیم بود چون پایه همه چیزهای دیگر را پی ریزی کرد و باعث رسیدن به یک سطح نو از تکنولوژی شد که ما الان در آن استاد هستیم اما اینها همه بر اساس کارهای دهه 1950 تا 1970 است.

 

چه اتفاقی در حال رخداد است.دلیل اصلی شاید تمایل به کاهش عنصر خطر پذیری است. مثلا طی 60 سال اخیر هواپیماهای ما بسیار راحت تر شده اند اما بخاطر انهدام کنکورد بسیار آهسته پرواز میکنند! این یک حقیقت عجیب است : در 40 سال گذشته برای اولین بار در تاریخ بشر  ما بسیار آهسته حرکت کرده ایم. این بخاطر این موضوع است که بسیار به راحتی ، مسائل اجتماعی و کاهش ریسک توجه میشود.

 

مردم فکر میکنند که ما باید از سرمایه گذاریهایمان سود ببریم.اما احتیاج داریم که نامطمئن نباشیم. ریسک باید کم شود اما درآمد نباید کم شود! این یک خلا ایجاد میکند چون در جامعه آزاد درکارهای اقتصادی بازار ، رابطه مستقیم بین ریسک و سودکردن وجود دارد.اگر شما میخواهید از ریسک دوری کنید اما 10 درصد درآمد سالیانه خود را از سرمایه گذاری بدست آورید شما راه را برای به اصطلاح مهندسی مالی باز گذاشته اید. در واقع همه اینها درآمد واقعی نیستند چون بر پایه تغییرات واقعی اقتصاد نیستند و شما دارایی جدید و واقعی نساخته اید.

 

در دهه 1960 همه پسرها میخواستند مهندس هوافضا شوند اما الان همه میخواهند مهندس مالی شوند و روی شرکتهای سرمایه گذاری کار کنند که جذاب ترین حوزه ها برای استعداد هستند.این طبیعتا کیفیت زمینه های علمی را تحت تاثیر قرار خواهد داد  چون مهندسی مالی هیچ چیز نمیسازد

قسمت آخر

 

 شطرنج و برترین های درجه بین المللی حال حاضر دنیا

سوال مصاحبه کننده : میشود شما را با سرگی بوبکا مقایسه کرد ، کسی که رکوردش در پرتاب نیزه   هنوز شکسته نشده ، به بالاترین ریتینگ شما یعنی 2851 نیز هنوز کسی نرسیده است. مگنوس کارلسن نروژی 21 ساله هم اکنون 2835 است. آیا این یک پیشرفت مثبت در شطرنج محسوب میشود؟

کاسپاروف : کارلسن بسیار با استعداد است و در شطرنج ستاره ای با قدرتی بی نظیر است. اما ریتینگ در شطرنج در مقایسه با رکوردهای دیگر ورزش ها ، دچار نوعی تورم شده! وقتی من به 2851 رسیدم فقط یک یا دو نفر ریتینگ بالای 2700 داشتند. اما الان حداقل 45 نفر اینگونه اند. در واقع ، چون تعداد کسانی که شطرنج بازی میکنند افزایش یافته است و پایه این هرم در واقع رشد کرده و در هر سطحی ریتینگ ها نسبت به گذشته افزایش یافته. ریتینگ فیشر در سال 1972 ، 2785 بود اما این نسبت به ریتینگ هم اکنون کارلسن بسیار ارزشمند تر است و .مانند ریتینگ 2851 من در سال 1999 می ماند

نموداری که پیشرفت فیشر ، کاسپاروف ، کارلسن و 10 نفر برتر جهان را نشان میدهد

عامل پیشرفت تدریجی تاثیر مهمی دارد و برخلاف نگاه ریاضی و عددی داشتن به سیستم ریتینگ ، من برای این پیشرفت اهمیت تاریخی زیادی قائل نیستم! وقتی فیشر به آن ریتینگ رسید بعلاوه 6 امتیاز گرفت ، من هم بعلاوه 6 و 7 درحالیکه کارلسن بعلاوه 3 و 4 امتیاز گرفته است. این امتیاز امروزه کافی است بخاطر اینکه افراد سطوح بالاتری دارند و میانگین ریتینگ سوپر تورنمنت ها 2750 است. تنها تورنمنت اینچنینی زمان من در 1996 در لاس پالماس بود که من ، کارپوف ، کرامنیک ، آناند ، ایوانچوک و توپالف در آن بودیم. یعنی 6 بازیکن برتر جهان آن زمان. آن مسابقه بسیار بی نظیر بود بر خلاف این واقعیت که میانگین درجه این بازیکنان سطح بالا در استاندارد امروزه بالاترین نیست.

شما باید همه چیز را در نظر بگیرید وقتی میخواهید مقایسه های تاریخی کنید! بسیاری کارشناسان گری کاسپاروف را برترین شطرنجباز تاریخ میدانند.ما هم مخالفتی نداریم!


مترجم : مریم الله وردی

سایت ماهنامه شطرنج ایران

منبع خبر chasebase

  • سید شهاب طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی