گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

در این وبلاگ مطالب مفید،جالب و آموزنده ای در رابطه با شطرنج،کامپیوتر و فناوری اطلاعات،دین و مذهب،شعر و ادبیات، سرگرمی و... قرار خواهد گرفت.در صورتی که لینک های دانلود یا فایل های دانلود شده ، مشکلی دارد لطفا اطلاع دهید تا در اسرع وقت اصلاح شود. لطفا بنده رو از نظرات خودتون محروم نفرمایید.

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۶ ارديبهشت ۹۷، ۰۹:۲۲ - محمدی
    سلام
نویسندگان
وب سايت ختم قرآن مجيد وب سايت ختم صلوات

مصاحبه ایرنا با استادبزرگ شادی پریدر

دوشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۳ ق.ظ


 

اولین و تنها استاد بزرگ شطرنج در میان شطرنجبازان زن ایران ، که موفقیت‌های بسیاری را در رقابتهای مختلف در کارنامه دارد ، فقط به ارتقای جایگاه خود در جهان می‌اندیشد .

 

"شادی پریدر" اولین شطرنجباز زن ایرانی بود که توانست در سال 1380 برای اولین بار جواز حضور در رقابتهای جام جهانی شطرنج در روسیه را کسب کند.  این بانوی 21 ساله که متولد سال 1365 است در حال حاضر دانشجوی دانشگاه تربیت معلم است و در رشته تربیت بدنی تحصیل می‌کند .

 

خبرنگار ایرنا گفت و گویی با پریدر انجام داده ‌است که در زیر می‌آید .

خبر نگار ایرنا : از چه زمانی به شطرنج روی آوردی ؟
شادی پریدر : از سن 7 سالگی بود که پدرم فهمید استعداد خوبی در یادگیری شطرنج دارم و از همان موقع نزد مرحوم بنکداری آموزش پایه‌ای شطرنج را شروع کردم و وقتی پی به استعداد من برد از خانواده‌ام خواست که آن را ادامه بدهم و خودش به مدت 2 سال شطرنج رایگان به من آموزش داد و در طول زمان یادگیری همه خانواده با من همراه بودند.

خبر نگار ایرنا : حدودا چند بازی داخلی و خارجی انجام داده‌ای ؟
شادی پریدر : دقیق نمی‌دانم اما حدودا در 350 بازی داخلی و 400  بازی بین‌المللی حضور داشته‌ام .

خبر نگار ایرنا : چه عناوین و چه تعداد مدال از مسابقات کسب کرده‌ای ؟
شادی پریدر : تعداد آنها زیاد است و دقیق نمی‌دانم اما 12 سال قهرمان رده‌های سنی بوده‌ام  ، 5 دوره با امسال قهرمان بزرگسالان ایران شدم ، در 11 سالگی عنوان استاد فدراسیون جهانی شطرنج  (فیده) را گرفتم ، در 14 سالگی استاد بین- المللی شطرنج شدم ، در سن 14 تا 16 سالگی دو دوره قهرمان غرب آسیا شدم ، مقام سوم انفرادی تیمی آسیا را در دو دوره کسب کردم ، در 16 سالگی عنوان قهرمانی نوجوانان آسیا را گرفتم و در مسابقات شهرهای آسیا اولین دختری بودم که به مقام سوم انفرادی دست یافتم ، در مسابقات تیم دانشجویان جهان هم عنوان دوم را کسب کردم و در سن 18 سالگی با شکست قهرمان شطرنج زنان جهان بزرگترین عنوان استاد بزرگی شطرنج بانوان را تصاحب کردم .

خبر نگار ایرنا : ارزیابی تو از بازی‌های ماکائو چه بود از مدالی که آوردی راضی بودی یا نه ؟
شادی پریدر : بازی‌های ماکائو در سطح خوبی برگزار شد و رقیبان خوبی داشتیم اما موفق شدم در مسابقات تیم سوم و در انفرادی مقام دوم را کسب کنم که نتیجه آن کسب مدال نقره بود و تنها مدال شمارش شده کاروان بانوان اعزامی بود.

خبر نگار ایرنا : از اینکه عنوان استاد بزرگی را از آن خود کرده‌ای چه احساسی داری ؟

شادی پریدر : خوب هر کسی باشد خوشحال می‌شوم ، از خدای خود تشکر می‌کنم که چنین توانمندی را در اختیارم گذاشته تا بتوانم برای کشورم افتخارآفرین باشم  .

خبر نگار ایرنا : رقیبان و مدعیان تو در کشور چه کسانی هستند ؟
شادی پریدر : بالاخره کسانی که توانسته‌اند به تیم ملی راه پیدا کنند و در مسابقات داخلی و خارجی مقام بیاورند قاعدتا توانمند و مدعی هستند و به عنوان رقیب محسوب می‌شوند .

خبر نگار ایرنا : آیا کارت مربیگری شطرنج را داری ؟ در کلاسهای مربیگری به عنوان استاد حضور پیدا می‌کنی یا نه ؟
شادی پریدر : طبق قانون استادبزرگان شطرنج عنوان مربی درجه یک افتخاری را دارند ، مربیگری نمی‌کنم و فعلا هم تصمیم این کار را ندارم ، در حال حاضر فقط بازی می کنم  .

خبر نگار ایرنا : آیا برای تمرینات خود از مربی خصوصی استفاده می‌کردی الان چطور ؟

شادی پریدر : قبلا چند مربی خصوصی به نامهای مرحوم بنکدار ، مومنی ، حق شناس ، قربانی و امیر باقری داشتم اما در حدود 7 سال است که مربی خصوصی ندارم ، با مربی تیم ملی که خارجی و اهل ارمنستان است ، 2 جلسه خصوصی و 2 جلسه همراه با تیم کار می‌کنم .

خبر نگار ایرنا : هزینه مربیان را خودت می‌پردازی یا فدراسیون ؟
شادی پریدر : هزینه مربیان اولیه را خودم پرداخت می‌کردم اما با عضویت در تیم و حضور در اردوها قاعدتا هزینه‌ها به حساب فدراسیون بود  .

خبر نگار ایرنا : در مورد مسابقات چطور ؟
شادی پریدر : در مسابقات آزاد (OPEN)  هزینه‌ها را شخصی پرداخت می‌کنم اما مسابقات قاره‌ای و جهانی برای حضور در خارج کشور فدراسیون آن را متقبل می‌شود

خبر نگار ایرنا : آیا تا حالا حقوقی از فدراسیون گرفتی یا نه ؟ چقدر ؟
شادی پریدر : تا سال گذشته هیچ پولی به عنوان حقوق دریافت نمی‌کردم اما بعد از بازیهای دوحه کمیته المپیک به من حقوق داد.  در مورد اینکه چقدر می‌گیریم ، مبلغش را نمی‌توانم ذکر کنم  .

خبر نگار ایرنا : آیا درامدی از شطرنج حرفه‌ای داری ؟
شادی پریدر : از مربیگری نه ، درآمد من بجز حقوق دریافتی از قبل جوایز و یا مراسمهای تجلیل از ورزشکاران تامین می‌شود .

خبر نگار ایرنا : عضو باشگاه هستی اگر هستی در امدی هم از آن داری یا نه ؟

شادی پریدر : عضو باشگاه تیم پتروشیمی بندر امام و به عنوان بازیکن در لیگهای برتر شرکت می‌کنم و حقوق دریافت می‌کنم .

خبر نگار ایرنا : به عنوان یک حرفه‌ای با شطرنج‌بازان کامپیوتری رقابت می‌کنی یا نه ؟

شادی پریدر : کامپیوتر یکی از ابزارهای شطرنج است که می‌توان با آن حریفان را شناسایی و بازیها را آنالیز کرد . اما خودم با حریفان بازی کامپیوتری نمی کنم  .

خبر نگار ایرنا : چقدر تمرین می‌کنی ؟
شادی پریدر : یک شطرنج باز حرفه‌ای باید 6 ساعت در روز کار بکند در تابستان بیشتر فرصت تمرین دارم الان چون مشغول درس خواندنم وقتم کم است  .

خبر نگار ایرنا : مشکلاتی که وجود داشت حل شده یا نه ؟ تبعیضات چطور ؟
شادی پریدر : تبعیضات خیلی کمتر شده قبلا اعزام پسران بیشتر بود اما الان کمی بهتر شده ، مشکل اصلی این است که وقتی مسابقات برون مرزی برگزار می‌شود پسران راحت تر اعزام می‌شوند مثلا تک نفری هم در مسابقات حاضر می‌شوند اما دختران حتما باید با همراه و نماینده سازمان بروند  .

خبر نگار ایرنا : آیا بعد از ازدواج باز هم شطرنج را ادامه می‌دهی یانه ؟
شادی پریدر : بستگی به شرایط دارد اگر فرد مورد نظر ارزشش بیش از شطرنج باشد آن را کنار می‌گذارم در غیر این صورت ادامه می‌دهم  .

خبر نگار ایرنا : چه برنامه‌هایی برای آینده داری و در مسابقات شرکت می‌کنی ؟

شادی پریدر : در مسابقات لیگ برتر که در حال برگزاری است شرکت کرده‌ام در مسابقات آسیایی هند که در 10 دی ماه در این کشور برگزار می‌شود به صورت تیمی با قادرپور ،نوابی و پورکاشیان همراه هستم و در المپیک شطرنج که احتمالا سال آینده برگزار شود اگر در تیم ملی باشم و فدراسیون انتخابم کند شرکت خواهم کرد.

در ماه گذشته به دعوت تیم هامبورگ آلمان به صورت امتحانی به عنوان بازیکن دررقابتهای بوندسلیگا شرکت کردم که نتیجه مثبت بود و امیدوارم برای سالهای آتی بتوانم به عنوان بازیکن تیم هامبورگ با آنها قرارداد ببندم  .

خبر نگار ایرنا : توصیه‌ای برای کسانی که می‌خواهند شطرنج بازی کنند داری ؟
شادی پریدر : شطرنج باید از سنی 5 تا 6 سالگی شروع شود مستمر و همراه با عشق و علاقه ادامه پیدا کند.

خبر نگار ایرنا : برای گسترش این رشته چه باید کرد ؟
شادی پریدر : امکانات در مدارس فراهم شود که دانش اموزان در ساعات ورزش کار کنند ، جزو رشته‌های دانشگاهی باشد ، از مربیان خوب استفاده شود ، دانش مربیان را به روز کرد ، اردوهای بیشتری در سطح تیم ملی برگزار کنند ، شانس حضور و درخشش را به بازیکنان دیگر بدهند و زمینه رقابت مردان و زنان را با حفظ موازین و اصول شرعی فراهم کنند چون تجربه و سطح مردان در این زمینه بیش از زنان است.

سال مصاحبه:1386

منبع:«آچمز، سایت تخصصی شطرنج ایران»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی