گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

در این وبلاگ مطالب مفید،جالب و آموزنده ای در رابطه با شطرنج،کامپیوتر و فناوری اطلاعات،دین و مذهب،شعر و ادبیات، سرگرمی و... قرار خواهد گرفت.در صورتی که لینک های دانلود یا فایل های دانلود شده ، مشکلی دارد لطفا اطلاع دهید تا در اسرع وقت اصلاح شود. لطفا بنده رو از نظرات خودتون محروم نفرمایید.

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۶ ارديبهشت ۹۷، ۰۹:۲۲ - محمدی
    سلام
نویسندگان
وب سايت ختم قرآن مجيد وب سايت ختم صلوات

مرگ کاپابلانکا

چهارشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۱۱ ق.ظ

مرگ "خوزه رائول کاپابلانکا"

خبر مرگ "کاپابلانکا" توسط خبرگزاریها در 9 مارچ 1942 گزارش شد.به عنوان مثال،روزنامه نیویورک تایمز در صفحه 19 این روزنامه نوشت: "کاپابلانکا" در ساعت 5:30 بامداد دیروز در و در حالی که توسط آمبولانس به بیمارستان "مونت سینای" انتقال داده می شد، در اثر خونریزی مغزی درگذشت.این در حالی است که وی شنبه شب قبل و در ساعت 10:30 در باشگاه شطرنج منهتن در حال تماشای یک بازی در حال انجام بود.وی در حال مرگ، 53 سال سن داشت.

 

 
بولتن شطرنج آمریکا صفحه 30 و 31 ،آوریل 1942
پایانی نابهنگام و غم انگیز بر زندگی "کاپابلانکا"چرا که انتخاب  با او نبود.او خیلی زود و ناباورانه  از میان رفت.
این پایان در عصر یک روز در باشگاه منهتن و در میان دوستانش اتفاق افتاد.در محلی که بیش از یک خانه شطرنج برایش در تمامی دنیا معنا داشت. "هلمس" ناشر بولتن پیش از این شاهد چنین صحنه ای درست کمی قبل از مرگ "کاپابلانکا" بوده است.وی اظهار می دارد که "کاپابلانکا" در یک گفتگوی کوتاه در حالی که چشم به یک بازی در حال انجام دوخته بود اشاره ای به مرگ "والتر پن شیپلی" بزرگترین مشوق و وفادارترین دوستش در ایالات متحده آمریکا داشت.  "کاپابلانکا "خیلی زود به آروزویش که همانا پیوستن به این دوست وفادارش بود، دست یافت.
ده روز بعد این اتفاق در روزمرگیهای باشگاه و در عصر شنبه تکرار می شود.در حالی که تماشاگران خندان چشم به بازی دو بازیکن داشتند."کاپابلانکا" که خود نیز یکی از این تماشاچیان بود احساس ناراحتی می کند و از احوال خود شاکی می شود.ناگهان قهرمان اسبق جهان شطرنج، دوستانش که عبارت بودند از: "مسرزاطلس"،"کنتون" و "لینک" را از حال خود خبر دار می کند.ناگهان وقفه ای حادث می شود."کاپا" دیگر خودش نبود.او درخواست کرد تا کتش را از تنش بیرون آورند.فشار خونش بالا رفته بود.حالش به وخامت گرایید و دکتر "موسکوویتز" او را با آمبولانس به بیمارستان "سینای" جایی که "لاسکر" آخرین روزهای عمرش را در آن گذرانده بود، منتقل کرد.عقربه ساعت 5 بامداد روز یکشنبه را نشان می داد که "کاپابلانکا" درگذشت.اسطوره ای دیگر از جهان شطرنج به هم قطاران شهیر خود همانند "مورفی"،"اشتاینیتز" و "پیلزبری" پیوست.
 جسد وی تا چهارشنبه که برای تدفین به هاوانا فرستاده شد در نیویورک باقی ماند.در این مدت دکتر "اورلیو اف کونچسو"، سفیر کوبا در آمریکا از واشنگتن به نیویورک برای ادای احترام آمد.برادر کوچک کاپابلانکا که از هاوانا به آمریکا آمده بود به همراه بیوه کاپابلانکا،"اولگا چاگولداف" که از روسیه آمده بود جسد را تا  خانه ابدیش در کوبا همراهی نمودند.  

در پانویس منبع این مقاله می خوانیم:

"کاپابلانکا"در گفتگو با "سیدنی اف.کنتون" که مسوول برگزاری مسابقات باشگاه منهتن بود، پیشنهاد یک مسابقه سریع جهت قید در برنامه های باشگاه را می دهد.آقای "کنتون" از او می پرسد که آیا شما هم شرکت می کنید؟ مرد کوبایی پاسخ می دهد که اگر شرایط راضی کننده باشد بسیار مشتاق شرکت در مسابقه خواهم بود.

 

capablanca

 

در تصویر بالا بخشی از مقاله ای که مربوط به چگونگی مرگ "کاپابلانکا" است را مشاهده می فرمایید.این مقاله در صفحه 4 روزنامه شهر هاوانا با نام "گرانما" به تاریخ 16 ژانویه 1988 منتشر شده است.عنوان این مقاله "چگونه کاپابلانکا درگذشت" می باشد که توسط دو پزشک با نامهای "اورلاندو فرناندز میلان" و "مانوئل هرناندز ملیان" نوشته شده است. آنها بخشی از کالبد شکافی بیمارستان "مونت سینای" را بر عهده داشته اند و گزارش دادند که کالبد شکافی "کاپابلانکا" درساعت 10:46 در 8 مارچ 1942 که 4 ساعت و 46 دقیقه از اطلاع مرگش گذشته بود، انجام شد.در این مقاله ذکر شده است که مرگ "کاپابلانا "آنطور که گزارشها عنوان کرده اند، در ساعت 5:30 رخ نداده است.در این گزارش علت مرگ خونریزی مغزی در اثر بالا رفتن فشار خون تشخیص داده شده است.

 

capablanca

روزنامه کوبایی "اینفورماسیون"(به تاریخ 15 مارچ 1942 در صفحه 1 و 8) گزارش می دهد که جسد "کاپابلانکا" به بندر هاوانا سه ساعت مانده به ظهر رسید و پس از انجام تشریفات در "کاپیتولیو ناسیونال" که با حضور مقامات دولتی انجام شد، به محل دفن در "نیکروپولیس دکولون" جایی که هزاران دوستدارانش منتظر بودند، منتقل شد.

 

capablanca

در زیر دو تصویر از آرامگاه کاپابلانکا در قبرستان "کولون" در هاوانا را مشاهده می فرمایید.گفتنی است که این تصاویر توسط "برناردو گارسیا" گرفته شده است و حق نشر آنها به وی تعلق دارد.

 

capablanca grave

 

 

  • سید شهاب طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی