گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

در این وبلاگ مطالب مفید،جالب و آموزنده ای در رابطه با شطرنج،کامپیوتر و فناوری اطلاعات،دین و مذهب،شعر و ادبیات، سرگرمی و... قرار خواهد گرفت.در صورتی که لینک های دانلود یا فایل های دانلود شده ، مشکلی دارد لطفا اطلاع دهید تا در اسرع وقت اصلاح شود. لطفا بنده رو از نظرات خودتون محروم نفرمایید.

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۶ ارديبهشت ۹۷، ۰۹:۲۲ - محمدی
    سلام
نویسندگان
وب سايت ختم قرآن مجيد وب سايت ختم صلوات

فاطمیه

پنجشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۰۲ ب.ظ

 

فاطیمه قهرمان شطرنج بانوان بریتانیا!


تولد سال 1914م      وفات سال 1999م

سال 1933م هستینگز قهرمان بانوان بریتانیا

 

اطلاعات چندان زیادی از زندگینامه فاطیمه در دست نمی باشد.اوهمانند میرسلطان خان خدمتکار سرعمرحیات خان بود که همراه وی از هند به انگلستان عزیمت نمود.

فاطیمه جوان 18 ساله هندی از هوش و استعداد بی نظیری بهره مند بود و با بازی شطرنج آشنایی داشت وهمین امر باعث گردید تا عمرحیات خان ترتیبی اتخاذ نماید که میرسلطان خان و تعدادی از خدمتکاران آموزش فاطیمه را عهده دار شوند و او را جهت شرکت در مسابقات یاری نمایند.

سال 1932م در مسابقات قهرمانی بانوان بریتانیا در لندن شرکت کرد و این اولین حضورش در یک تورنمنت بود و قبل ازآن در هیچ مسابقه یا تورنمنتی شرکت نکرده بود و عملکرد خیلی خوبی داشت و رده 12 جدول را بدست آورد.

سال 1933م در مسابقات قهرمانی بانوان بریتانیا در هستینگز با 10 پیروزی و یک تساوی و 3 امتیاز اختلاف تمام حریفان را پشت سرگذاشت و مقام اول را کسب کرد.


سفید: فاطیمه     سیاه: استونسون

سال 1933م هستینگز قهرمانی بریتانیا

42.d7     Ke7   43.Ke5     K.d7

44.Kf6     Be8   45.Bb3     Kc7

46.B.e6

سیاه تسلیم شد


فاطیمه جوان فاقد تجربه لازم جهت شرکت در مسابقات بوئ ولی از تجربه گرانمایه با ارزشی بنام (اعتماد به نفس) برخوردار بود بطوری که بخوبی از عهده پوزیسیون های پیچیده و سخت بر می آمد و با متانت و خونسردی بازی را پیروز می شد.او با هوش ترین وقوی ترین شطرنجباز زن زمان خود بود.

آخرین خبر و اطلاعی که از فاطیمه بدست آمده مربوط به 19 سپتامبر 1990م می باشد و کانال 4 تلویزیون بریتانیا مصاحبه کوتاهی با او داشت و نام برنامه (سلطان شطرنج) بود که فاطیمه بطور خلاصه در باره میرسلطان خان گفتگو کرد و او را مورد ستایش قرار داد.

فاطیمه درمصاحبه اشاره مختصری به ملکه ماریا همسر جورج پنجم پادشاه بریتانیا نمود که به عنوان استاد به ملکه آموزش شطرنج داده بود.



جورج وماریا

سرنوشت زندگی (دو قهرمان شطرنج بانوان و آقایان بریتانیا در سال 1933م) سالی که هر دو قهرمان شده بودند بطور کلی دگرگون شد و عمرحیات خان آنها را به کشورشان هند فرستاد تا این (دو نابغه شطرنج) برای همیشه بدست فراموشی سپرده شوند و درجهان شطرنج نام و نشانی از آنها باقی نماند.

سال 1933م عمرحیات خان هر دو قهرمان فاطیمه و میرسلطان خان را تا درب خودرو اختصاصی که قرار است آنها را به اسکله برده تا سوار بر کشتی شده وعازم هند گردند، بدرقه می کند و با آنها خداحافظی می نماید.


منبع:وبلاگ بیدق

  • سید شهاب طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی