گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

در این وبلاگ مطالب مفید،جالب و آموزنده ای در رابطه با شطرنج،کامپیوتر و فناوری اطلاعات،دین و مذهب،شعر و ادبیات، سرگرمی و... قرار خواهد گرفت.در صورتی که لینک های دانلود یا فایل های دانلود شده ، مشکلی دارد لطفا اطلاع دهید تا در اسرع وقت اصلاح شود. لطفا بنده رو از نظرات خودتون محروم نفرمایید.

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۶ ارديبهشت ۹۷، ۰۹:۲۲ - محمدی
    سلام
نویسندگان
وب سايت ختم قرآن مجيد وب سايت ختم صلوات

تاریخ پیدایش شطرنج دراروپا

يكشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۲، ۰۹:۳۹ ب.ظ


                              تاریخ پیدایش شطرنج دراروپا

شطرنج از طریق مسلمانان شمال آفریقا وجنوب اسپانیا به اروپا گسترش پیدا کرد و می توان گفت شطرنج در قرن 11 میلادی در اروپا جای پای خود را باز کرد در قرون وسطی مطالبی در باره شطرنج نوشتند و حتی اشعاری سرودند،رفته رفته کتابهای راهنما نیز نوشته شد،در این راهنماها معمولا از قوانین شطرنج و حرکات شروع بازی صحبت می شد و توصیه های عملی به شطرنج بازان صورت میگرفت.

 

کتاب معروف لوسنا در سال۱۴۹۷ میلادی در اسپانیا منتشر شد،نویسندگان بزرگ دیگر عبارت بودند از دامیانو (ایتالیا سال۱۵۱۲ میلادی) روی لوپز(اسپانیا سال۱۵۶۱ میلادی) روی لوپز یک روحانی بود و معروف ترین گشایش در تاریخ منسوب به اوست.

                       

 

قانون ۵۰ حرکت برای تساوی را روی لوپز پیشنهاد دادو در سال۱۵۶۰ میلادی در سفری به رم تمام شطرنج بازان پرآوازه ایتالیا را شکست داد.

 

 

شطرنج بازان بر جسته در طول تاریخ توانایهای ذهنی خاصی داشته اند و استعدادهای فکری بزرگی از خود نشان می دادند که به نظر مردم عادی نشان از سحر و جادو داشت.

 

در قرن ۱۶میلادی رفته رفته شطرنج بازان حرفه ای سر بر آوردند،مهمترین قهرمانان قرن ۱۶عبات اند از : لوسنا ، لوپز ، دامیانو ، گیوآچینو گرکو ، پائولو بویی ، جیووانی لئوناردو ، جولیو پولریو ، کاررا ، آلساندرو سالوپو که بیشتر آنها اسپانیایی و ایتالیایی بودند آخرین شطرنج باز بزرگ ایتالیایی دومینکو پونتسیانی بود که در سال ۱۷۹۲میلادی در گذشت ، از آن پس ایتالیا استاد بزرگی به جهان عرضه نکرد.

 

از رویدادهای مهم شطرنج در آن زمان می توان به مسابقه لئوناردو با روی لوپز در حضور فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا که به سود لئوناردو تمام شد و مسابقه بین تیم اسپانیا با ایتالیا در سال ۱۵۷۴میلادی(روی لوپز و آلفونسوسرون از اسپانیا – بویی و لئوناردو ازایتالیا ) که به نفع ایتالیا پایان یافت،اشاره کرد.

 

منبع:وبلاگ بیدق

  • سید شهاب طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی