گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

در این وبلاگ مطالب مفید،جالب و آموزنده ای در رابطه با شطرنج،کامپیوتر و فناوری اطلاعات،دین و مذهب،شعر و ادبیات، سرگرمی و... قرار خواهد گرفت.در صورتی که لینک های دانلود یا فایل های دانلود شده ، مشکلی دارد لطفا اطلاع دهید تا در اسرع وقت اصلاح شود. لطفا بنده رو از نظرات خودتون محروم نفرمایید.

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۶ ارديبهشت ۹۷، ۰۹:۲۲ - محمدی
    سلام
نویسندگان
وب سايت ختم قرآن مجيد وب سايت ختم صلوات

یوری آورباخ

سه شنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۲، ۰۹:۳۵ ب.ظ

"یوری آورباخ" مسن ترین استاد بزرگ شطرنج جهان

او یک بازیکن با کلاس جهانی بود. شخصاً "امانوئل لاسکر" را می شناخت.قهرمانی همانند "ایوه،بوتوینیک و پتروسیان" را شکست داده است.نام او با برخی شاخه های گشایشی شطرنج عجین شده است."یوری لیوویچ آروباخ" در 8 فوریه 1922 در روسیه تولد یافته است. صدها  مطالب مطالعاتی آخربازی را نگاشته است.کتابها و مجلات بسیاری را  در زمینه شطرنج تالیف نموده است.آورباخ هم اکنون به عنوان مسن ترین استاد بزرگ در قید حیات شطرنج جهان به شمار می رود.
 

یوری آورباخ متولد 1922 همچنان مقتدر

"یوری آورباخ" در تاریخ 8 فوریه 1922 در شهر "کالوگا" در کشور روسیه از پدری آلمانی یهودی و مادری روسی و معتقد به  ارتدوکس غربی تولد یافت.آورباخ به عنوان یک کمونیسم در این خانواده با گرایشهای مذهبی مختلف رشد یافت.

اولین موفقیت "آورباخ" به کسب مقام نخست در مسابقات قهرمانی مسکو 1949 بالاتر از بازیکنانی همانند "آندرو لیلینتال،یاکو اشترین و ولادیمیر سیماگین" باز می گردد.در سال 1952 عنوان استاد بزرگی شطرنج را به دست آورد و در سال 1954 به عنوان قهرمانی شوروی سابق و در حضور بازیکنانی همانند "مارک تایمانوف،ویکتور کورچنوی،تیگران پتروسیان،یفیم گلر و سالو فلور" دست یافت.همچنین در سال 1946 مقام اول مشترک را با "تایمانوف و اسپاسکی" کسب نمود و در مسابقات تکمیلی در مکان دوم جای گرفت.از دیگر مسابقات مهمی که "آورباخ" در آنها به عنوان قهرمانی دست یافته است می توان به وین 1961 و مسکو 1962 اشاره داشت.او برای اولین بار جواز حضور در مسابقات کاندیدای عنوان قهرمانی جهان در سال 1953 را به دست آورد و درمکان دهم رده بندی نهایی در بین 15 شرکت کننده حاضر در مسابقات قرار گرفت.وی همچنین در مسابقات اینترزونال "پورتوروز" 1958 شرکت داشت و تنها با اختلاف نیم امتیاز از راهیابی به مسابقات کاندیدای عنوان قهرمانی جهان بازماند.سبک آرام بازی او و غلبه بر آن برای  بسیاری از بازیکنان تهاجمی سخت می نمود.یکی از این نمونه ها "رشید نجمدینوف" بود که "آورباخ" در مورد آن می نویسد: اگر او فرصت حمله داشت هر کسی از جمله "تال" را نابود می کرد.اما نتایج من در مقابل او چیزی شبیه 8.5-0.5 بود چرا که من هیچ امکان بازی فعالی را به او نمی دادم.در نتیجه او برای رهایی از پیچیدگیها دست به تخریب وضعیت خود می زد.

"آورباخ" یکی از کسانی است که نامش با برخی شاخه های گشایشی عجین شده است.یکی از این نمونه های برجسته، "سیستم آورباخ" در دفاع "هندی شاه" می باشد:

(1.d4 Nf6 2.c4 g6 3.Nc3 Bg7 4.e4 d6 5.Be2 0-0 6.Bg5)

او همچنین یک تئوریسین در مطالعات آخربازی بود.صدها مطالب مطالعاتی را در مورد آخربازی تالیف نموده است که نمونه های بارزی از آنها در مطالعات تئوری آخر بازی سهم دارد."آورباخ" همچنین به عنوان یک خبرنگار و نویسنده برجسته در جهان شطرنج به شمار می رود.وی ویراستار مجله معروف روسی به نام "شاخماتی" را برعهده داشته است.از سال 1956 تا 1962 یک سلسله مقالات چهار جلدی آخر بازی را ویراستاری نموده است.

نودسالگی اسطوره شطرنج

مصاحبه گر: داگوبرت کوهلمیر

 

"یوری لیوویچ"،چه برنامه ای برای سالروز تولد نود سالگیتان دارید؟


بسیار.چند روزی را جشن می گیریم.چهارشنبه شب در ضیافت شامی در مرکز شطرنج که سالیان دارزی است به آنجا رفت و آمد دارم،شرکت خواهم داشت.روز پنجشنبه در مراسم بزرگداشتی در باشگاه مرکزی شطرنج شرکت می کنم و خطابه ای را برای بازیکنان جوان ایراد خواهم کرد.

شما یک مرکز تجمع شطرنجبازان را در محل یک کتابخانه دایر نموده اید، هدف شما از این امر چه بوده است؟

ما قصد داریم تا بازیکنان مسن را در آنجا جذب کنیم.آنها نباید در مسابقات سخت شرکت کنند و باید بیشتر وقت خود را صرف مسائل شطرنجی نمایند.کار بر روی مسائل شطرنجی به پیشگیری از آلزایمر کمک شایانی می کند.اگر شما بالای هفتاد سال سن دارید، شرکت در مسابقات و فشار ناشی از بازیها خطراتی را متوجه سلامتی شما می کند.نمونه های بارزی از فوت بازیکنان مسن در پشت میز مسابقه وجود دارد که جدیدترین نمونه آن برای "والری ژفسکوفسکی" اتفاق افتاد.اما ایجاد یک محیط آرام و دلپذیر برای شطرنجبازان و به خصوص شطرنجبازان مسن سودمند است.شیوه زندگی سالم  با انجام تمارین مختلف بسیار مهم است.من تا دو سال پیش به طور منظم به شنا می پرداختم اما دکتر آن را برایم قدغن کرد.

شما در مورد رویارویی ناتمام قهرمانی جهان بین کاسپاروف-کارپوف در سال 1984-85 مطالبی را نوشته اید.ماجرا از چه قرار بود.چه اتفاقاتی باعث آن شد؟

  "کارپوف" اشتباهات تاکتیکی داشت، او می خواست تا حریف را با نتیجه 6-0 از میدان به در کند.در حالیکه "کارپوف" 5-0 پیشتاز بود اما از پیشرفت "کاسپاروف" به عنوان یک بازیکن شطرنج غافل مانده بود.در ادامه مسابقات،.شکافی در بازی "کارپوف" پیش آمد و 3 بازی را واگذار نمود.چه کسی می داند که سرنوشت این بازی در صورت ادامه مسابقات به کجا می انجامید.

دلیل ناتمام اعلام کردن این رویارویی چه بود؟ چه عواملی بر" کمپومانس" به عنوان رییس وقت فدراسیون جهانی شطرنج در اخذ این تصمیم فشار آوردند؟

من به همراه "گلیگوریچ" و "میکناس" به عنوان داور در این مسابقات حضور داشتیم.به عینه می دیدم که رییس فیده تحت چه فشاری عمل می کند.از نظر عملی، تحت فشار دو جناح قرار داشت.از یک طرف حزب کمونیسم شوروی بود که سرسختانه از "کارپوف" حمایت می کرد و "ویتالی سواستیانوف" رییس وقت فدراسیون شوروی از دوستان "کارپوف" بود.از سوی دیگر "کاسپاروف" توسط "غیدار علیف" به عنوان رهبر گروه که بعدها رییس جمهور آذربایجان شد،حمایت می شد.من فکر می کنم که قطع مسابقه تنها راه حل مشکل هر دو طرف بود.

شما به مدت هفتاد سال از نزدیک با صحنه شطرنج روسیه آشنایی داشته اید.یک رویارویی تمرینی محرمانه با "میخائیل بوتوینیک" داشته اید و همیشه به عنوان نفر دوم در پشت سر ستارگان شطرنج شوروی قرار داشته اید.نظر شما در مورد "بابی فیشر"، الهه انتقام شطرنج کشورتان چیست؟

در حقیقت من دوستی صمیمانه ای با "بابی فیشر" داشته ام.به او کتابهای بسیاری هدیه داده ام ."فیشر" یک رفتار کاملاً عجیب و غریب داشت.او تنها با تعداد اندکی از شطرنجبازان روسی رابطه دوستانه اش را از جمله با من حفظ کرد.ما تنها یکبار در مسابقات با هم رودر رو شده ایم که به مسابقات اینترزونال پورتروز 1958 بر می گردد که آن بازی مساوی شد.

شما اوقات بسیاری را در آلمان سپری کرده اید در نشستهای "جامعه لاسکر" و دیگر تاریخ سازان شطرنج شرکت داشته اید.آیا امسال بار دیگر به آلمان سفر خواهید کرد؟

من امیدوارم که سرنوشت با من مهربان باشد و در آینده عمری باقی باشد.سرنوشت به من اجازه داد تا آخرین فردی باشم که با "امانول لاسکر" به صورت شخصی دیدار کنم.تعداد زیادی از افراد هم قطار من این امتیاز را نداشته اند که عمر طولانی کنند.بسیاری از هم نسلان من در جنگ جانشان را از دست دادند.من در ماه جون در "دردسن" خواهم بود تا در مورد یک مطالعات و یا بازی شطرنج به عنوان یک کار دراماتیک صحبت کنم.هر بازی مهیج شطرنج می تواند همانند یک نمایش درام،کمدی و یا تراژدیک قلمداد شود.

کدامیک از بازیهایتان به عنوان بزرگترین پیروزی و کدامیک به عنوان به یادماندنی ترین باختتان به شمار می رود؟

سخت است که یکی از پیروزیهایم را انتخاب کنم من بازیهای به یادماندنی زیادی داشته ام و بازیکنان بزرگی همانند "مکس ایوه،میخائیل بوتوینیک و تیگران پتروسیان" و البته "دیوید برونشتین" فراموش ناشدنی را شکست داده ام.در مسابقات قهرمانی تیمی مسکو 1961 "تیگران پتروسیان" را شکست دادم و در قهرمانی انفرادی مسکو 1965 که به صورت مسابقات مکاتبه ای قهرمانی جهان برگزار می شد "یاکو اشترین" را برده ام که به عنوان به یادماندنی ترین پیروزیهایم به شمار می روند (دریافت بازی)

و به یادماندنی ترین شکستم را می توانم در مسابقات کاندیدای قهرمانی جهان 1953 و در مقابل "آلکساندر کوتوف" نام ببرم.(دریافت بازی)

 


  • سید شهاب طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی