گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

در این وبلاگ مطالب مفید،جالب و آموزنده ای در رابطه با شطرنج،کامپیوتر و فناوری اطلاعات،دین و مذهب،شعر و ادبیات، سرگرمی و... قرار خواهد گرفت.در صورتی که لینک های دانلود یا فایل های دانلود شده ، مشکلی دارد لطفا اطلاع دهید تا در اسرع وقت اصلاح شود. لطفا بنده رو از نظرات خودتون محروم نفرمایید.

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۶ ارديبهشت ۹۷، ۰۹:۲۲ - محمدی
    سلام
نویسندگان
وب سايت ختم قرآن مجيد وب سايت ختم صلوات

کارنامه اردشیر بابکان

يكشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۲، ۰۹:۳۸ ب.ظ

   کارنامه اردشیر بابکان

 

                                          

در مورد تاریخ پیدایش و زادگاه شطرنج عقاید و نظرات گوناگونی وجود دارد ولی شواهدی در دسترس است که درزمان اشک پنجم(اردشیربابکان)یعنی درحدود۱۷۰۰سال قبل،شطرنج در ایران وجود داشته است و این تاریخ حداقل یک یا دو قرن قبل تر از زمانی است که ادعا می کنند شطرنج در هندوستان ابداع شد و به ایران آمد.

 

درسندتاریخی چترنگ نامک که مربوط به کارنامه اردشیربابکان است ازوی به عنوان شطرنج باز و هم چنین سوارکار ماهر یادشده است و چناچه به ریشه ها واصطلاحات شطرنج توجه کنیم درمییابیم که عمدتا ریشه فارسی دارند.

 

حتی امروزه به عنوان مثال:هندیها به مهره وزیر،وزیر می گویند و هیچ گاه از واژه هایی نظیرراجه و یا مهاراجه استفاده نمی کنند،روسها شطرنج را شاخ ماتی یعنی شاه مات مینامند ودر زبان فرانسوی اشک و در زبان آلمانی شاخ اشپیل یعنی بازی شاه نامیده می شود.

ضمنا واژه هایی نظیر مات و یا پات در تمام زبان ها بکار میرود و انگلیسیها مهره رخ رابا کمی تفاوت در لهجه، رک و پیاده را پاون می نامند.

 

در زمان کوروش پادشاه هخامنشیان ایالتی وجود داشته که نامش هندوگان بود و مردمانش شطرنج بازی میکردند و باتوجه به این که تا هزار سال قبل کشوری به نام هندوستان فعلی اصلا وجودنداشته است،بسیار محتمل است که مقصود از هندوستان همان ایالت هندوگان است که محدوده خوزستان فعلی نیز بخشی از آن ایالت بوده است.

 

البته بایستی گفت هیچ ملتی نمی تواند قاطعانه ادعا کند که صد در صد ابداع کننده شطرنج بوده زیرا هنوز هم کاوش گران و باستان شناسان گاهی به کشف هایی از دل خاک دست میابند که احتمال تاریخ پیدایش و زادگاه شطرنج را هویدا سازند.

منبع:وبلاگ بیدق

  • سید شهاب طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی