گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

در این وبلاگ مطالب مفید،جالب و آموزنده ای در رابطه با شطرنج،کامپیوتر و فناوری اطلاعات،دین و مذهب،شعر و ادبیات، سرگرمی و... قرار خواهد گرفت.در صورتی که لینک های دانلود یا فایل های دانلود شده ، مشکلی دارد لطفا اطلاع دهید تا در اسرع وقت اصلاح شود. لطفا بنده رو از نظرات خودتون محروم نفرمایید.

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۶ ارديبهشت ۹۷، ۰۹:۲۲ - محمدی
    سلام
نویسندگان
وب سايت ختم قرآن مجيد وب سايت ختم صلوات

هری نلسون پیلزبوری

يكشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۲، ۰۹:۴۲ ب.ظ

 

 

هری نلسون پیلزبوری بعدازپاول مورفی برترین شطرنجباز آمریکا بود.سال ۱۸۷۲ میلادی در منطقه سومرویل شمال شهر بوستون مرکز ایالت ماساچوست آمریکا به دنیا آمد.پدرش معلم دبیرستان و مادرش معلم و نویسنده بود،دو برادر و یک خواهر بزرگتر از خود داشت.

 
                             

آموزش و فراگیری شطرنج را در روز شکرگذاری(چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر)که ۱۵ ساله بود شروع کرد و عضو باشگاه شطرنج شهر سومرویل شد و اولین معلم شطرنج او ادیسون اسمیت نام داشت که عضو باشگاه شهر بوستون بود و در سومرویل زندگی میکرد.

اعجوبه بوستون
سال ۱۸۸۹م برای پیدا کردن شغل به بوستون رفت و مشغول کار شد و به عضویت باشگاه شطرنج بوستون در آمد و روزانه اوقات زیادی را صرف فراگیری شطرنج کرد و ظرف مدت سه سال بهترین شطرنجباز ایالت ماساچوست شد و اعجوبه بوستون لقب گرفت.

سال ۱۸۹۲م ویلهلم اشتاینیتز اولین قهرمان رسمی جهان به شهر بوستون آمد و با پیلزبوری مسابقه داد و قبل از شروع بازی یک پیاده به پیلزبوری پیش کش کرد و پیلزبوری ۲ بر ۱ اشتاینیتز را مغلوب نمود و اشتاینیتز در مسابقه سیمولتانه ای که با ۲۱ بازیکن انجام داد،۱۸ برد،۲ باخت و ۱ تساوی داشت که باخت او در برابر پیلزبوری و سی.بی.اسنو بود.

 

سیمولتانه چشم بسته
پیلزبوری مسابقه سیمولتانه چشم بسته را خیلی خوب بازی میکرد،سال ۱۸۹۲م با ۸ بازیکن قوی باشگاه شطرنج بوستون سیمولتانه چشم بسته بازی کرد و ۷ برد و ۱ شکست داشت.سال ۱۸۹۳م در شهر فیلادلفیا ایالت پنسیلوانیا بازی شطرنج را بصورت حرفه ای دنبال کرد.

سال ۱۸۹۴م به شهر نیویورک رفت و به عنوان مربی در باشگاه بروکلین مشغول به کار شد و برای مدت کوتاهی سیمولتانه چشم بسته را متوقف کرد چون ناراحتی بی خوابی بهش دست داده بود و پزشکان عامل بیخوابی را بازی سیمولتانه چشم بسته عنوان کردند.

 

قهرمان مهمترین تورنمنت
سال ۱۸۹۵م در ۲۲ سالگی برای اولین بار در مهمترین تورنمنت هیستینگز انگلستان که بازیکنان بزرگی چون اشتاینیتز،لاسکر،چیگورین و....... شرکت داشتند،توانست با ۱۵ برد،۳ باخت و۳ تساوی قهرمان شود و ۱۰۰۰ دلار جایزه بگیرد(تقریبا معادل ۲۶۰۰۰ دلار امروز).

سال ۱۸۹۶م قبل از اینکه دوباره بازی سیولتانه چشم بسته را شروع کند،توسط پزشک متخصص آزمایش هوش و حافظه از او گرفته شد.یک لیست ۲۹ کلمه ای را به او نشان دادن که مطالعه کند،پیلزبوری یک دقیقه بعداز مطالعه،تمام کلمات را به ترتیب از ۱ تا ۲۹ تکرار کرد و بعداز چهار ساعت بازی سیمولتانه چشم بسته او باز هم قادر بود تمام آنها را تکرار نماید.
روز بعد از او سئوال شد که آیا تمام لغات را به خاطر داری؟پیلزبوری همه را از ۱ تا ۲۹ و برعکس از ۲۹ تا ۱ را تکرار کرد.

قهرمان آمریکا
سال ۱۸۹۸م که اولین دوره مسابقات رسمی قهرمانی آمریکا برگزار گردید،پیلزبوری در فینال مسابقات شوالتر را با نتیجه ۷ برد،۳ باخت و۲ تساوی شکست داد و قهرمان آمریکا شد و تا سال ۱۹۰۶ که فوت نمود،قهرمان آمریکا بود. 

                        

از سال ۱۸۹۸م دوباره به شهر فیلادلفیا رفت و بازیهای سیمولتانه چشم بسته را آغاز کرد و هنگام بازی سیگار هاوانا می کشید و بعضی اوقات ویسکی می نوشید.

سال ۱۸۹۸م با مری الن بوش آشنا می شود و ازدواج میکند.

فوریه ۱۹۰۰م در شهر شیکاگو با ۱۶ بازیکن بازی کرد(۱۱ برد،۱ باخت،۴ تساوی) و با رکورد سیمولتانه چشم بسته جهان که متعلق به زوکرتورت بود،برابر شد.

شکستن رکورد سیمولتانه چشم بسته
مارس ۱۹۰۰م در نیواورلئان رکورد سیمولتانه چشم بسته را شکست و با ۱۷ بازیکن بازی کرد(۱۰ برد،۲ باخت،۵ تساوی)

آوریل ۱۹۰۰م باز هم رکورد شکنی کرد و با ۲۰ بازیکن بازی کرد(۱۴ برد،۱ باخت،۴ تساوی)پس از پایان بازیها او قادر بود تمام حرکات بازیها را به خاطر بسپارد و کلیه حرکات دو بازیکن که بازی خود را ثبت نکرده بودند،برایشان روی صفحه چید و بازیکنانی که ثبت حرکات خود را اشتباه نوشته بودند،بدون اینکه به صفحه شطرنج نگاه کند،برگ ثبت آنها را تصحیح نمود.

سال ۱۹۰۱و۱۹۰۲م جهت انجام سیمولتانه چشم بسته به شهرها و ایالتهای آمریکا مسافرت نمود.

 
                                       

اگوست ۱۹۰۲م رکورد خود را شکست و با ۲۱ بازیکن بازی کرد و حاصل آن ۳ پیروزی،۷ باخت و ۱۱ تساوی بود،البته حریفان او همه از بازیکنان سرشناس و با تجربه بودند و در بین آن ۳ استاد و یک استاد بزرگ بود.

دسامبر ۱۹۰۲م در مسکو باز هم رکورد شکنی کرد و با ۲۲ بازیکن بازی کرد و ۱۷ برد،۱ باخت و۴ تساوی داشت که ۱۰ ساعت طول کشید.

آخرین تورنمنت
آوریل ۱۹۰۴م آخرین تورنمنتی که پیلزبوری در آن شرکت کرد،کمبریج اسپرینگ بود و بعلت کسالت و بیخوابی برای اولین بار نتوانست جزء جایزه بگیران باشد و در رده نهم قرار گرفت اما لاسکر قهرمان جهان را شکست داد.

آخرین سیمولتانه
مه ۱۹۰۵م در بوستون آخرین سیمولتانه چشم بسته و آخرین رکورد شکنی خود را با ۲۶ بازیکن قوی بوستون بازی کرد و ۱۶ برد، ۵ باخت و ۵ تساوی به دست آورد.او بیش از ۱۰۰۰ بازی سیمولتانه چشم بسته انجام داد. 

                                     

مه ۱۹۰۵م آخرین باری که شطرنج بازی کرد در باشگاه مانهاتان نیویورک بود و نوامبر ۱۹۰۵ به اتفاق همسرش جهت معالجه به برمودا رفت و دیگر شطرنج بازی نکرد و ژانویه ۱۹۰۶ به فیلادلفیا مراجعت نمود و مارس ۱۹۰۶سکته ناقصی کرد و در بیمارستان بستری گردید.

مرگ زود هنگام
پیلزبوری ۱۷جون ۱۹۰۶م ساعت ۴ صبح در بیمارستان فرانک فورد شهر فیلادلفیا در سن ۳۳ سالگی فوت کرد و در قبرستان لارل هیل به خاک سپرده شد و روی سنگ قبرش فقط نامش نوشته شد وچیزی در مورد زندگی شطرنجی او ننوشتند.

بازی زیبا و ترکیبی پیلزبوری:

سفید: پیلزبوری سیاه: ناشناس سال ۱۸۹۹ میلادی تورنتو کانادا

1.d4 d5 2.Nf3 e6 3.e3 Nf6 4.Bd3 Nbd7 5.o-o b6 6.Nbd2 Bd6 7.e4 d.e4 8.N.e4 Bb7 9.N.d6+ c.d6 10.Bf4 B.f3 11.Q.f3 d5 12.Bd6 Rc8 13.Rfe1 Rc6 14.Ba3 a5 15.c4 Ne4 16.c.d5 Ng5 17.Qg3 Rc8 18.d.e6 N.e6 19.R.e6+ f.e6 20.Qg6+ h.g6 21.B.g6 #

 

منبع:وبلاگ بیدق

  • سید شهاب طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی