گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

در این وبلاگ مطالب مفید،جالب و آموزنده ای در رابطه با شطرنج،کامپیوتر و فناوری اطلاعات،دین و مذهب،شعر و ادبیات، سرگرمی و... قرار خواهد گرفت.در صورتی که لینک های دانلود یا فایل های دانلود شده ، مشکلی دارد لطفا اطلاع دهید تا در اسرع وقت اصلاح شود. لطفا بنده رو از نظرات خودتون محروم نفرمایید.

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۶ ارديبهشت ۹۷، ۰۹:۲۲ - محمدی
    سلام
نویسندگان
وب سايت ختم قرآن مجيد وب سايت ختم صلوات

مصاحبه با نایجل شورت

سه شنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۲، ۰۳:۲۱ ب.ظ


      مدیر اخبار خارجی آچمز

         میثم نجفی نوشت :

 

  مصاحبه با نایجل شورت


نایجل شورت را به یاد آورید٬ یک استاد بزرگ٬ فینالیست مسابقات قهرمانی جهان٬ مربی٬ نویسنده و روزنامه نگار. بعضی از ما با شنیدن اسم او به یاد دفاع فرانسه ای می افتیم که گشایش مورد علاقه او در سالیان متمادی بوده است. اما از صفحه شطرنج که بگذریم این مرد به خاطر نوشته ها و گزارشات بامزه و شوخ طبع خود درباره مسابقات شطرنج بسیار معروف است. ادوین لام با این نویسنده مصاحبه ای تهیه کرده است.

 

مصاحبه با نایجل شورت (توسط ادوین لام)

مردم نایجل شورت را به عنوان بازیکن (بازیکن شماره دو انگلستان بعد از مایکل آدامز)  بیشتر به خاطر نبردش در برابر "گری کاسپاروف" در فینال بازی های قهرمانی جهان در سال 1993 می شناسند. نباید نایجل شورت را فقط کسی بدانیم که قهرمانان پیشین جهان مثل "گری کاسپاروف" یا آناتولی کارپوف را شکست داده است. او در کنار مقام های درخشانش در شطرنج، همواره عضو ثابت تیم ملی انگلستان بوده. او همچنین شاگردان زیادی را در المپیاد های بیشمار شطرنج٬ مسابقات قهرمانی تیمی اروپا و مسابقات قهرمانی تیمی جهان هدایت نموده است.

 

 

 

از صفحه شطرنج که بگذریم این مرد به خاطر نوشته ها و گزارشات شوخ طبع خود در باره مسابقات شطرنج بسیار معروف است. نوشته های او با نوشته های بسیاری از نویسندگان خشک شطرنج که از نوشته های خود خیلی راضی به نظر می رسند تفاوت دارد. نوشته های او در روزنامه هایی مانند ساندی تایمز، دیلی تلگراف، دیلی میل و اسپکتاتور به چاپ رسیده است.  

در حالی که بازی های او خیلی خوب گرد آوری شده و قابل دسترس است، اما متاسفانه نوشته های شطرنجی او این طور نیستند ! در این مصاحبه اجازه بدهید که راجع به نایجل شورت به عنوان نویسنده بیشتر بدانیم  :

 

ادوین لام : آیا شما خود را در درجه اول به عنوان بازیکن شطرنج می دانید و بعد به عنوان نویسنده شطرنجی یا بر عکس ؟

نایجل شورت : من همیشه در درجه اول خود را یک بازیکن شطرنج می دانم، حتی در سال 2005 که من تقریبا هیچ بازی ای نداشتم و تنها در آمد من برای امرار معاش از طریق نویسندگی بود باز هم خود را در درجه اول یک بازیکن می دانستم.

 

ادوین لام : اولین نوشته شطرنجی شما چه زمانی بود؟

نایجل شورت : من جواب این سئوال را دقیقاً نمی دانم. فکر می کنم آن موقع 18 ساله بودم که از من خواستند در روزنامه ساندی تایمز به جای پیتر کلارک که دوران نقاهت بیماری خود را سپری می کرد بنویسم.

 

ادوین لام : چه حسی به شما می گفت که شما  توانایی این را داری که نویسنده شطرنجی شوید ؟

نایجل شورت : من واقعا اتفاقی وارد دنیای نویسندگی شدم. من دانش آموز خیلی ضعیفی بودم و به خاطر نتایج بد تحصیلی ام از دو مدرسه اخراج شدم و به همین دلیل در سن 17 سالگی دچار خود کم بینی خیلی زیادی بودم. دوست من دومینیک لاسان کاملا بر خلاف عقاید دیگران بود و می گفت که من فرد خیلی باهوش و توانایی هستم، او از من خواست  که برای روزنامه اسپکتاتور مروری بر کتاب کاسپاروف و تریل فورد "کودک تغییر" (زندگی نامه کاسپاروف از زبان خودش) داشته باشم و خود او نیز همزمان در حال انجام این کار بود. من این کار را انجام دادم و او از کار من خیلی خوشش آمد و از همه مهمتر متن من را برای روزنامه ویرایش ادبی کرد. فکر می کنم این لحظه ای بود که من باور کردم که می توانم یک نویسنده خوب بشوم.

 

ادوین لام : وقتی که شما به عنوان یک نویسنده شطرنجی شروع به کار کردید هدف شما برای خود چه بود ؟  آیا شما این رویا را در سر داشتید که روزی برای  مردم در سراسر جهان گزارش تهیه کنید ؟

نایجل شورت : من اولین بار نویسندگی را به عنوان یک شغل دائم در روزنامه دیلی تلگراف وقتی که یک ستون برای شطرنج برای من اختصاص داده بودند تجربه کردم. من واقعا هیچ آرزوی بزرگی در سر نداشتم فقط این کار  یک منبع درآمد خوب برای من بود. فکر می کنم مدتی طول کشید تا من راه خود را پیدا کنم. 

 

ادوین لام : ممکن است به ما بگویید که راه شما در طول سالها نویسنده شطرنجی بودن چه بوده است ؟

نایجل شورت : بهترین کارهای من در طول 10 سالی بود که در روزنامه ساندی تلگراف مشغول نویسندگی بودم. البته که همه کارهای من شاهکار نبود ولی من همیشه سعی می کردم به طور مرتب مقاله های تند و تیز و همچنین بامزه و جالب داشته باشم و اگر بخواهیم صادقانه به این موضوع نگاه کنیم من این کار ها را یک گلچین ادبی نمی دانم. من همچنین از عکس العمل های مثبت خوانندگان گزارش من در مورد قهرمانی جهان در سن لوئیس در سایت Chessbase خیلی خوشحال شدم . مردم خیلی زیادی به این سایت ایمیل زده بودند و گزارش های من را تحسین کرده بودند. این کاملا مشخص است که خیلی از مردم فقط انبوه تحلیل ها از بازی ها را نمی خواهند بلکه آنها هیجان، مزه و چاشنی و همچنین توصیفات خوب را خواستارند. تقریبا همه کسانی که من آنها را می شناسم جلد یک یا جلد دو کتاب "پیشینیان بزرگ من" از کاسپاروف را دارند ولی من دریافتم آنها خیلی ساده این کتاب را فقط دارند اما آن را نخوانده اند و همان طور که گفتم از تحلیل های زیاد و شاخه های مختلف بازی ها خسته شده اند.

 

ادوین لام : به نظر شما نقش یک نویسنده شطرنجی چیست ؟

نایجل شورت : نویسندگان شطرنجی باید مردم را آگاه و همچنین سرگرم کنند.

 

ادوین لام : در سال 1990اینترنت به عنوان یک غول عظیم ظاهر شد، به نظر شما اینترنت چگونه راه و روش نویسندگی شطرنجی را تغییر داده است ؟

نایجل شورت : اینترنت پوشش دادن مسابقات را خیلی ساده تر کرده است.

 

ادوین لام : و همچنین اینترنت چگونه نقش یک نویسنده شطرنجی را در 15 سال اخیر تغییر داده است ؟

نایجل شورت : این روزها مردمی که پشت رایانه خود می نشینند و بازی ها را نگاه می کنند خیلی آگاه هستند و بنابراین نویسندگانی که فقط مطالب اینترنتی را کپی و در مقاله خود می گذارند در واقع هیچ چیز ارزشمندی نمی سازند. من مطمئن هستم که نیاز های خیلی زیادی به نوشته های طنز آمیز، سازنده٬ سرگرم کننده و مقاله های با کیفیت وجود دارد که هنوز تامین نشده است.

 

ادوین لام : در طول چند سال گذشته شطرنج بازان زیادی به وبلاگ نویسی پرداخته اند٬ به نظر شما تفاوت این نوشته ها با نوشته هایی که نویسندگان شطرنجی می نویسند چه می باشد ؟

نایجل شورت : من راجع به این موضوع زیاد فکر نکرده ام.

 

ادوین لام : از شما برای این مصاحبه جالب تشکر می کنم.



منبع:«آچمز، سایت تخصصی شطرنج ایران»


  • سید شهاب طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی