گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود

گنج سعادت

در این وبلاگ مطالب مفید،جالب و آموزنده ای در رابطه با شطرنج،کامپیوتر و فناوری اطلاعات،دین و مذهب،شعر و ادبیات، سرگرمی و... قرار خواهد گرفت.در صورتی که لینک های دانلود یا فایل های دانلود شده ، مشکلی دارد لطفا اطلاع دهید تا در اسرع وقت اصلاح شود. لطفا بنده رو از نظرات خودتون محروم نفرمایید.

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۶ ارديبهشت ۹۷، ۰۹:۲۲ - محمدی
    سلام
نویسندگان
وب سايت ختم قرآن مجيد وب سايت ختم صلوات

بهتر شدن در شطرنج

شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۲، ۰۷:۲۱ ب.ظ

بهتر شدن در شطرنج:

از اشتباهات بزرگ پرهیز کنید!


به قلم استاد بزرگ بانوان "ناتالیا پوگونیا" (WGM Natalia_Pogonina )


هر روزه من ایمیل ها و پیام های زیادی را از مردم دریافت می کنم که  اختصاص به این موضوع دارد: "چکار کنم که در شطرنج بهتر بشوم؟"  من تلاش میکنم تا بتوانم بهترین توصیه شخصی خودم را به همگی عرضه کنم.هر چند موارد بسیار گسترده ای وجود دارد که می تواند در این مطلب گنجانده شود اما اجازه بدهید که در ابتدا یکی از ایمیل های اخیری که برای من فرستاده شده است را برایتان نقل کنم(البته با کمی ویرایش):

""من میخواهم ازتو یک سوال در مورد آموزش نحوه صحیح تفکر در شطرنج بپرسم.امیدوارم فرصت کافی داشته باشی که به سوالم جواب بدهی .اگر هم وقت نداشته باشی درک میکنم.

 من اماتور هستم و خیلی برای شطرنج تلاش میکنم و می خواهم پیشرفت کنم.هفته گذشته  کتاب "بهبود تفکر شطرنجی" نوشته دکتر جان هایسمن را خواندم محتوای کتاب بر روی "فرآیند های تفکر ما در شطرنج" متمرکز بود.من این احساس را دارم که روش تفکر من در طول بازی هیچوقت آنطور که باید ساختارمند و منظم باشد، نیست. بعضی موقع ها حرکتی را انجام می دهم بدون این که بخواهم به قدر کافی به عواقب حرکتم فکر کنم.

اکنون سوال من از تو این است: فکر میکنی ما آماتورها چگونه می توانیم شیوه صحیح تفکر درطول بازی شطرنج را در خودمان پرورش بدهیم؟ آیا خود تو برای این منظور تحت آموزش ویژه ای قرار گرفتی؟ توصیه تو چیست؟

امیدوارم که وقت تو را با این سوال ها هدر نداده باشم.""


و این هم جواب من(باز هم با کمی ویرایش):


اگر تو واقعا می خواهی در شطرنج عملی بهتر شوی نباید در دام اشتباهات رایج  و معمولی آماتورها بیافتی.

معمولا این باور وجود دارد که شطرنج  به یک دانش ویژه،یک ضریب هوشی باورنکردنی،یک حافظه خارق العاده و ...  نیاز دارد.البته این ها کمک می کند اما اجباری نیست که تو واجد این ویژگی ها و توانمندی ها   باشی مگر اینکه هدف تو رسیدن به درجه +2700 فیده باشد(درجه بالای 2700 مخصوص ابراستاد بزرگان شطرنج می باشد).

آنطوری که من در سایت ها مختلف شطرنج آنلاین دیده ام،اشتباه رایج بسیاری از مردم این است که وقت زیادی را صرف مطالعه کتاب های تئوری ،وسط بازی و ... میکنند.بدون اینکه به اندازه کافی بازی کنند. و بعد هم اینکه یک داستان قدیمی وجود دارد:وقتی که میخائیل تال قهرمان شطرنج جهان مسابقه سیمولتانه ای(مسابقه ای که در آن یک شطرنجباز بصورت هم زمان با چند شطرنجباز دیگر بازی میکند) را در خارج از کشورش برگزار کرده بود (خارج از شوروی سابق).او در ابتدا خیلی ترسیده بود.او به طرف استاد بزرگ سوسنکو رفت و به او گفت: "من اغلب در سیمولتانه هایم به بازیکنان آماتور شوروی می بازم و این بچه ها هم خوب به نظر می رسند و آنها تئوری های شطرنج را همانند خودم می دانند."

استاد بزرگ سوسنکو لبخندی زد و گفت: "آروم باش. بعد از حرکت 15 آنها به بازی خود به خودی(بدون تفکر و نظم) روی می آورند..." و همانطور هم شد اکثر حریفان تال در حدود 10 حرکت بازی های خود را واگذار کردند چون آنها واقعا نمی دانستند که چطور شطرنج بازی کنند و تنها گشایش ها را یاد گرفته بودند... .

 خلاصه کلام:

موفقیت در شطرنج  مثلا  اتخاذ یک روش جادویی تفکر و یا خواندن 100 کتاب در مورد وسط بازی و  گشایش ها نمی باشد. من افرادی را دیده ام که استاد بین المللی ها و یا حتی استاد بزرگ های شطرنج را بدون هیچ نرم افزار ویژه ای و فقط با مطالعه تعداد کمی از کتاب ها(البته کتاب های خوب) شکست داده اند. راز موفقیت آنها این است که بسیار زیاد بازی کرده اند و از حریفان قویتر خود یاد گرفته اند.حرف های من را اشتباه نگیر: من پیشنهاد نمی دهم که برای مطالعه و یادگیری از فناوری ها عصر حجری استفاده کنی. صدالبته که تو باید از بهترین روش های مدرن یادگیری بهره ببری. اگر چه مهم ترین مولفه موفقیت در شطرنج(حداقل در سطح یک استاد بزرگ معمولی و پایین تر )تلاش است.

قانون ارزشمند پارتو که برای مبتدیان شطرنج بکار برده می شود را بخاطر داشته باش:

شطرنج 80 درصد تمرین(تمرین عملی) است و 20 درصد مطالعه. تلاش نکن تا برنامه های تمرینی ابراستاد بزرگ هایی همچون آناند و کرامنیک و کارلسن را تقلید و کپی برداری کنی. این کار مانند این می ماند که تو بخوای از تمرینات روتین آرنولد شوارتزینگر با همان وزنه هایی که او در دوران اوج و قهرمانی خودش استفاده می کرده تقلید کنی،با این کار فقط خرد خواهی شد  ، هم از لحاظ ذهنی و هم از لحاظ جسمی.

همچنین مهم است تا جنبه روانی را نیز نام ببرم: مطالعه زیاد در تو ایجاد تنش و فشار روحی خواهد کرد بنابراین نیاز داری که برای از بین بردن این تنش ،بازی آنلاین انجام بدهی.

به عنوان یک یادداشت جداگانه: بعضی از مردم فقط بخاطر از دست دادن  شان و جایگاه خودشان و از اینکه با عملکرد بد در مسابقات مورد مضحکه قرار بگیرند  واهمه و ترس دارند.در حالی  که بدترین حالت سناریو این است که در عمل تو تنها تعداد کمی از بازی ها را واگذار می کنی.هر استاد بزرگ مشهوری تورنمنت و یا تورنمنت هایی که در  آن تعداد باخت هایش بیشتر از تعداد بردهایش باشد در کارنامه اش وجود دارد. همه شکست می خورند و پیروز می شوند.به علاوه یک شکست در شطرنج نشان دهنده هیچ چیز دیگری،غیر از اینکه تو در آن مسابقه خوب نبودی نیست. لزومی ندارد که آن شکست را به هوش خودت یا موفقیت در زندگی و ...نسبت دهی.

 وهمینطور در مورد ترس: این بازیکن های با درجه بالاتر هستند که باید بترسند.فرض کن که تو در مقابل یک استاد بزرگ (یا استاد ملی یا یک بازیکن حرفه ای شطرنج و یا هر کس دیگری که سطحش از تو بالاتر است)قرار میگیری. او حتی اگر نیم امتیاز هم در مقابل تو از دست بدهد دوستانش او را مسخره خواهند کرد.خطر کاهش امتیاز زیاد برای درجه او وجود دارد در حالی که تو شاید تنها یک امتیاز از درجه ات کاسته شود،او همچنین امکان دارد که محکوم به بردن تورنمنت باشد و ...  که در واقع همه این شرایط رقیب نیرومندترت  مطلوب تو هستند، فقط از این فرصت استفاده کن که از حریف نیرومندتر خودت یاد بگیری و تلاش کنی که او را شکست دهی.

به عنوان تصمیم گیرنده در صفحه شطرنج: این یک موضوع پیچیده است.بعضی ها تلاش کرده اند که این موضوع را فرمولیزه کنند(شروع این کار از اشتاینیتز (اولین قهرمان شطرنج جهان) بود).این حالت معمولا با ارزیابی پوزیسیون توسط پارامتر های مختلف شروع می شود،سپس تصمیم گیری در مورد اینکه کدام حرکت را انجام بدهیم.اشکال کار این جاست که همه این طرح ها و نقشه ها تا حدودی مصنوعی و غیر واقعی هستند. هیچ استاد بزرگ بخصوصی وجود ندارد که در مورد همه این چیزها قبل از انجام حرکتش فکر کند.

برای استاد بزرگ ها شطرنج همچون دوچرخه سواری است: دوچرخه سواری کار سختی است و تو بدون استفاده از توصیف جزییات این که راندن دوچرخه چطور انجام می شود ،این کار (دوچرخه سواری)را انجام می دهی اما بعد از کمی تمرین تو کاملا ماهر خواهی شد.

تو فقط باید غریزه و هوش طبیعی خودت را گسترش بدهی،مثلا اینکه چه چیزی درست است و چه چیزی غلط است،وقتی که مردم بولت یا بلیتز بازی می کنند حرکات انان کاملا مبتنی بر تجربه و غریزه است. سطح مهارت های تو از طریق تمرین و مطالعه رشد خواهد کرد.فهم و درک تو، به تو اجازه خواهد داد تا تصمیمات متعادل تری را بگیری.



ترجمه از : سید شهاب طاهری

   ganjesaadat.blog.ir


این مطلب اختصاصی همین وبلاگ می باشد و کپی برداری از آن تنها با ذکر نام مترجم و آدرس وبلاگ مجاز می باشد.



نظرات  (۱)

  • chess.com/Mostafa23
  • خیلی خیلی مطلب خوبی بود،مرسی
    پاسخ:
    سلام.  خواهش میکنم.موفق باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی